Podbijarki Plasser&Theurer

inforail
12.11.2013 08:42
Firma Plasser&Theurer została założona w 1953 r. i zajmuje się produkcją maszyn służących do budowy, remontów i utrzymania torowisk oraz sieci trakcyjnej. Przedsiębiorstwo wyprodukowało 15 tys. maszyn, które dostarczono do 108 państw. Główny zakład produkcyjny znajduje się w mieście Linz w Austrii, a siedziba firmy –w Wiedniu. Najwięcej maszyn Plasser&Theurer jest sprzedawanych do Niemiec, USA i Rosji. Ich użytkownikami są przewoźnicy kolejowi, przedsiębiorstwa budowlane, zarządy transportu oraz koleje przemysłowe i kopalniane.

dyn094x3_760

Jednym z procesów, które wykonują maszyny Plasser&Theurer, jest podbijanie torowiska. Podbijarki są wielofunkcyjne i nie tylko zagęszczają podsypkę, ale i wykonują regulację nawierzchni. Firma oferuje szereg podbijarek różniących się przede wszystkim szybkością pracy i liczbą realizowanych funkcji.
Podbijarka 109-4X Dynamic składa się z 3 sekcji: podbijającej, regulującej i zamiatającej. Wielofunkcyjność pojazdu umożliwia jednoczesne wykonanie pełnego zakresu czynności związanych z utrzymaniem toru. Główną cechą pojazdu jest zastosowanie poczwórnej podbijarki, umożliwiającej działanie na 4 podkłady jednocześnie. Jeśli jednak podkłady są ułożone nieregularnie, maszyna wykryje to i podbije tylko jeden lub dwa podkłady. Pojazd pracuje w trybie automatycznym, pod nadzorem operatora, jednak obsługa może być też przełączona na tryb manualny. Nawierzchnia jest regulowana od razu po podbiciu. Jest to korzystne dla późniejszej eksploatacji, gdyż poprawia odporność szyn na poprzeczne odkształcenia i zapewnia stabilność geometrii toru. Dwie zamiatarki na końcu pojazdu oczyszczają górną część podkładów z tłucznia. Maszyna zostawia za sobą wyregulowane i odpowiednio oczyszczone torowisko. Pojazd jest wykorzystywany do utrzymania torowisk na liniach dużej prędkości we Francji.
Podobną maszyną, również pracującą na liniach dużej prędkości, jest Plasser&Theurer 09-2X/SD, eksploatowany przez firmę NKH na linii Shinkansen Tokaido. Pojazd może podbijać jeden lub 2 podkłady w każdym cyklu roboczym. Urządzenie skonstruowano tak, by emitowało jak najmniej hałasu. Przedział silnikowy został specjalnie wygłuszony akustycznie – układ dolotowy powietrza, wydech oraz chłodzenie są specjalnie wyciszone. Specjalny natrysk wody minimalizuje natomiast wytwarzanie kurzu przy podbijaniu.

pla0916cat1_760

Pozostałe pojazdy do utrzymania torowiska są podobne pod kątem założeń konstrukcyjnych do 109-4X Dynamic. Maszyna Dynamic Tamping Express 09-4X wykonuje regulację położenia nawierzchni oraz poczwórne podbijanie. Maszyna w wersji 09-3X podbija 3 podkłady jednocześnie. Duomatic 09-32 CSM jest natomiast mniejszą maszyną –podbija jeden lub dwa podkłady jednocześnie i wykonuje regulację toru. Plasser 09-16 CAT jest pojazdem najmniejszym i podbija w każdym cyklu roboczym tylko jeden podkład.