Pociągiem z Popradu do Krynicy?
Wakacyjne połączeniekolejowe z Popradu do Polski przez przejście graniczne w Muszynie chceuruchomić w przyszłym roku słowackie Ministerstwo Transportu – informuje porteuropa.eu.
Rozmowy w tej sprawie odbędą się we wtorek 10 październikapodczas posiedzenia polsko-słowackiej grupy roboczej w Katowicach. Informacjęna ten temat portal uzyskał od polskiego Ministerstwa Infrastruktury isłowackiego Ministerstwa Transportu. Warunkiem jest jednak zgoda stronypolskiej i być może współfinansowanie polskiego odcina trasy przez UrządMarszałkowski. Wstępne zainteresowanie tym tematem wyraził wicemarszałekMałopolski Leszek Zegzda.
W grę wchodzi wyłącznie wariant, w którym słowackie kolejepaństwowe będą wjeżdżać na terytorium Polski. Koleje Małopolskie nie posiadająbowiem składów, które byłyby dopuszczone do ruchu na słowackich torach.Słowacki przewoźnik ZSSK takie pociągi posiada i jest gotowy je wykorzystać,pod warunkiem, że Województwo Małopolskie będzie zainteresowane współpracą.Chodzi m. in. o współfinansowanie polskiego odcinka trasy, pomoc w promowaniupołączeń aby zapewnić odpowiednią frekwencję, a także skomunikowanie pociągutransgranicznego (np. w Muszynie) z pociągami do Nowego Sącza, Tarnowa iKrakowa.
Nie wiadomo jeszcze, na jakiej trasie jeździłby wakacyjnypociąg. Najbardziej prawdopodobnym wariantem jest połączenie Poprad – Krynica,skomunikowane w Muszynie z pociągami w stronę Tarnowa. Pociąg pokonywałby trasęPoprad – Krynica w ok. 2,5 godziny.
Słowacy są też zainteresowani pociągiem Poprad – Kraków.Jego uruchomienie jest jednak mało realne: pociąg ten pokonywałby całą trasę waż 5,5 godziny, co byłoby niekonkurencyjne z czasem przejazdu samochodem czyautobusem. Strona słowacka już w 2014 roku proponowała Polsce uruchomienietakiego połączenia, Polacy nie byli jednak zainteresowani podjęciemjakichkolwiek rozmów na ten temat, bez podania przyczyn.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Niezależnie od tego, Urząd Marszałkowski WojewództwaMałopolskiego prowadzi prace nad uruchomieniem od 1 maja 2018 bezpośrednichsamorządowych linii autobusowych użyteczności publicznej na Słowację. W gręwchodzą połączenia: Zakopane – Podbańskie przez Tatrzańską Kotlinę, TatrzańskąŁomnicę, Stary Smokowiec i Szczyrbskie Pleso, Nowy Targ – Poprad przezNiedzicę, Czerwony Klasztor, Spiską Białą i Kieżmark oraz Zakopane – Sucha Hora– Trstena – Zuberec – chata Zverovka w Dolinie Rohackiej. Odbyły się jużwstępne rozmowy w tej sprawie z żupanami Kraju Preszowskiego i Żylińskiego.
„