Pociągiem do lotniska w Katowicach w 2022 roku

inforail
13.04.2018 14:00

Do 2022 r. powinnapotrwać odbudowa linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia, któraskomunikuje port lotniczy Katowice w Pyrzowicach z siecią kolejową i miastamicentralnej części Śląskiego – deklaruje zarządca kolejowej infrastruktury,spółka PKP PLK.

Jak poinformował podczas piątkowej konferencji prasowej wKatowicach członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Włodzimierz Żmuda,perspektywa realizacji tej inwestycji nie jest zagrożona, mimo że nie uzyskałaona dofinansowania w ostatnim konkursie Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko. PLK odwołały się od tej decyzji, a w razie niepowodzenia odwołaniazłożą wniosek o dofinansowanie w kolejnym spodziewanym konkursie.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami PLK projekt”Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182Tarnowskie Góry – Zawiercie” mieści się w przewidzianej do finansowania z POIiŚpozycji Krajowego Programu Kolejowego pod nazwą „Infrastrukturalne projektyaglomeracyjne finansowane z Funduszu Spójności” (za 1089,8 mln zł).

„Ten projekt w konkursie nie przeszedł kwalifikacji. Jedną zprzyczyn były kłopoty z decyzją środowiskową, która została dostarczona, alenie do końca w terminach. Odwołaliśmy się od tej decyzji, niemniej mamy zCentrum Unijnych Projektów Transportowych informację, że będzie ogłoszonyjeszcze kolejnych konkurs. Więc jeśli nie teraz, to w kolejnym konkursie” -zaznaczył w piątek członek zarządu PLK.

„To nie wpłynie na termin realizacji tego projektu” -zapewnił Żmuda przypominając, że spółka podpisała już umowę na projekt i nadzórautorski inwestycji dotyczącej linii nr 182. „Dzięki temu nie tracimy czasu” -podkreślił.

„Projekt będzie w sierpniu przyszłego roku. Jeżeli wyjdzienam konkurs, to 2022 r. to jest koniec prac. W przyszłym roku, jeżeli będziemymieli finansowanie, ogłosimy przetarg (na wykonanie inwestycji w formule+buduj+ – PAP); w 2020 r. rozstrzygnięcie i dwa lata realizacji, czyli do końca2022 r.” – uściślił Kazimierz Szczurowski z PLK, dyrektor projektu.

Wartą 15,2 mln zł netto umowę na zaprojektowanie odbudowylinii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego, zarządza kolejowejinfrastruktury podpisał w połowie marca br. ze spółką Egis Poland.

Zgodnie ze specyfikacją tego zamówienia, obejmującegozaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego – to1575 dni. Wykonawca ma dostarczyć m.in. specyfikacje techniczne wykonania iodbioru robót budowlanych w 328 dni od dnia podpisania umowy oraz będzie pełniłnadzór autorski przez 26 miesięcy od dnia podpisania umowy na roboty budowlane.

Nieeksploatowana obecnie, w większości jednotorowa, linia nr182 – o długości ok. 45 km – łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodzącprzez bezpośrednie okolice katowickiego lotniska. Oprócz kompletnej odbudowyplanowana jest jej elektryfikacja.

Według wcześniejszych informacji czas przejazdu pociągów dolotniska z Katowic z wykorzystaniem linii nr 182 od strony Zawiercia miałbywynieść ok. 45 minut, a przy postoju w Zawierciu – 55 minut. Dojazd linią 182od strony Tarnowskich Gór (a także wyremontowaną w podobnej perspektywieczasowej „magistralą węglową”) wyniósłby ok. 50 minut.