Pociąg skończył bieg. I co dalej?
PKP Intercitydziennie wyprawia ponad 200 składów. O bezpieczeństwo i komfort podróżypasażerów dbają specjaliści w czterech zakładach rozlokowanych na terenie całejPolski – to niemal 300 fachowców pracujących każdego dnia.
Komunikat „pociąg skończył bieg” oznacza, że maszynista idrużyna konduktorska już za chwilę będą mogli odpocząć. Dla osób, które dbają ostan pociągów i ich bezpieczeństwo oznacza to jednak kilka godzin wzmożonejpracy.
Skrupulatne oględzinypociągu
Stan pociągów przed i po każdej podróży sprawdzany jest wczterech zakładach: Centralnym na Olszynce Grochowskiej w Warszawie, Zachodnimw Poznaniu, Północnym w Gdyni i Południowym w Krakowie. Pociąg wjeżdża na terenZakładu, odłączana jest od niego lokomotywa, która jest sprawdzana przezodpowiednie ekipy, a służby techniczne zajmują się w tym czasie wagonami.Inspekcję przeprowadzają pracownicy zespołu technicznego. Rewident taboruwykonuje oględziny techniczne wagonów, elektromonter sprawdza oświetlenie,ogrzewanie i podzespoły elektryczne. Inni pracownicy dbają o prawidłowedziałanie drzwi wejściowych oraz blokad. Uczestniczą również w sprawdzaniuhamulców. Specjaliści zakładów PKP Intercity dbają o bezpieczeństwo podróżnychpracując nieprzerwanie przez całą dobę.
Aplikacja dlabezpieczeństwa pasażerów
Rewidentów wspomaga w pracy specjalna aplikacja PKPIntercity. Kierownik pociągu podczas jazdy spisuje wszystkie zdarzenia inieprawidłowości, jakie dostrzegł w trakcie przejazdu. Maszynista w rozmowie zrewidentem uzupełnia dane w aplikacji. Dzięki temu rewident przejmujący pociągwie wszystko o odbytej przez niego trasie. Kompleksowa wiedza przydaje się wmomencie, gdy przystępuje do oględzin pociągu. W razie stwierdzenia przez niegousterek wykonywane są bieżące naprawy. Kiedy pojawiają się poważniejszeproblemy, wagon wyłączany jest ze składu. Inni specjaliści sprawdzająurządzenia elektryczne, przeprowadzane jest także wstępne czyszczenie taboru.
Najważniejsza jestpróba hamulca
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Skład trafia do hali, gdzie ekipy techniczne przeglądająpodwozie pociągu. Równocześnie wagony są czyszczone. Sprawdzone pociągiwyjeżdżają na tory, po to, by wykonać odpowiednie manewry dające pewność, żewszystko działa prawidłowo. W tym czasie odbywa się także tzw. próba hamulca.To najważniejsza czynność, zapewniająca bezpieczeństwo podróżnych, ponieważpotwierdza czy w danym składzie hamulce działają bez zarzutu. W sezonie zimowymdodatkowo pociągi przejeżdżają przez instalację anty-oblodzeniową. Sprawnypojazd przed wyjazdem w trasę, kierowany jest do mycia, sprzątania inawadniania. Przygotowanie jednego składu do podróży może trwać nawet do 7-8godzin.
Kto zostajerewidentem?
To niewątpliwie odpowiedzialna praca. Do jej wykonywaniaprzydaje się wiedza i doświadczenie zdobyte na kolei. Rewidentami najczęściejzostają osoby, które pracowały wcześniej w zawodach kolejowych albo ukończyłyszkołę o profilu kolejowym. Szkolenie rewidenta trwa około dwóch lat i kończysię egzaminem. Codziennie, wraz z rewidentami, na terenie całej Polski wZakładach PKP Intercity za bezpieczeństwo składów odpowiada niemal 300specjalistów z różnych dziedzin. Dzięki ich zaangażowaniu pociągi są jednym znajbezpieczniejszych środków transportu.
„