W poniedziałek, 24 marca w Mińsku Mazowieckim pomiędzy spółką Koleje Mazowieckie –KM a Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”SA podpisana została umowa na naprawę i modernizację 27 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57. Wartość zamówienia wynosi ponad 210 mln zł. Kontrakt obejmuje wykonania napraw w poziomie utrzymania P5 wraz z modernizacją. Umowę ze strony Kolei Mazowieckich podpisali członkowie zarządu: Czesław Sulima –dyrektor eksploatacyjny oraz Dariusz Grajdę –dyrektor handlowy. W imieniu Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”SA podpisy złożyli prezes zarządu Sławomir Piątek oraz członek zarządu i dyrektor finansowo –handlowy Krzysztof Adamski. Umowa podpisana została w obecności przedstawicieli władz województwa mazowieckiego, które jest właścicielem spółki Koleje Mazowieckie –marszałka Adama Struzika oraz wicemarszałka Leszka Ruszczyka, a także wiceprezesa Roberta Świechowicza, przedstawiciela Grupy Kapitałowej PESA, do której należy ZNTK „Mińsk Mazowiecki”.
Ta umowa to kolejny etap procesu modernizacji taboru Kolei Mazowieckich –powiedział Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik. Dzięki niej polepszymy warunki podróżowania pasażerów na Mazowszu. Zmodernizowany tabor posłuży jeszcze kilkanaście lat. Dla nas ważne jest także to, że prace modernizacyjne zostaną wykonane w Mińsku Mazowieckim. Dzięki temu ZNTK mogą się rozwijać. Liczymy, że PESA zainwestuje w nie jeszcze bardziej –dodał marszałek.
Pojazdy będą modernizowane w szerokim zakresie, co przyczyni się do znacznej poprawy świadczonych usług przewozowych przez KM i wpłynie na dalszą poprawę bezpieczeństwa podróżowania. To prawie nowe pociągi. Zostaje w zasadzie tylko pudło –tłumaczy Czesław Sulima, członek Zarządu Kolei Mazowieckich. Modernizacja pojazdów obejmuje m.in. montaż systemu drzwi odskokowo-przesuwnych, montaż klimatyzacji przedziałów pasażerskich oraz kabin maszynisty, wymianę silników na asynchroniczne i modernizacja układu napędowego, instalację systemu informacji audio-wizualnej oraz monitoringu przedziałów pasażerskich, montaż WC w obiegu zamkniętym. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, a ponadto po raz pierwszy w pociągach Kolei Mazowieckich zamontowane zostaną urządzenia do udostępniania bezprzewodowego internetu (Wi-Fi).
Modernizacja 27 ezt-ów kosztować będzie 210 219 300 zł brutto. 59% wartości projektu będzie współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Termin zakończenia realizacji zamówienia wyznaczono na 30 listopada 2015 roku.