Pociąg idealny na Półwysep Helski?

inforail
20.09.2017 12:00

Jak już informowaliśmyna łamach InfoRail.pl trzy podmioty rozpoczęły prace nad nowym, hybrydowympociągiem. Spalinowo-elektrycznym. Idealnym na Półwysep Helski?

Identyfikujemy znaczną liczbę połączeń, gdzie moglibyśmywykorzystać pojazdy z napędem hybrydowym – mówił Krzysztof Zgorzelski, PrezesPrzewozów Regionalnych, a więc przewoźnika, który ma jako pierwszy eksploatowaćte jednostki. Konkrety co do tras jednak nie padły.

Wstępnie jesteśmy zainteresowani zakupem około 30 sztuk.Wynika to z potrzeby podnoszenia jakości naszych usług w kontekście dynamiczniezmieniającego się rynku przewozów atakże oczekiwań podróżujących. Chcemy zaoferować naszym pasażerom jak najwyższąjakość obsługi. W ramach projektu będziemy wspierać naszych partnerówdoświadczeniem i wiedzą. Jako największy przewoźnik pasażerski w Polsce mamy wtym zakresie unikalne kompetencje – dodał Krzysztof Zgorzelski.

Trasa Gdynia – Hel wydaje się być idealna do obsługi przezjednostki hybrydowe. Pytanie tylko, czy sprawdzą się one w szczycie wakacyjnym?Jak poinformowano pojazd z mieszanym napędem, tj. wyposażony zarówno w napędelektryczny i spalinowy, jest alternatywą dla przewoźnika wykorzystującegopojazdy spalinowe i elektryczne na jednej linii komunikacyjnej. Służyć magłównie do realizacji przewozów w ruchu regionalnym i może być eksploatowany naliniach zelektryfikowanych jak i bez dostępu do elektryfikacji. Linia helska zatemidealnie wpisuje się w te uwarunkowania. Wprowadzenie do ruchu jednostek Plusmogłoby zamknąć dyskusję na temat elektryfikacji linii na Półwysep Helski. Tymbardziej, że jak zapowiedział Prezes Zarządu PTS użytkowanie PLUSA ze względuna jego właściwości będzie zdecydowanie tańsze niż eksploatacja pojazdówspalinowych. Wynika to między innymi z wagi pojazdu, niższej niż w przypadkuanalogicznego pojazdu o napędzie spalinowym.

Wracając do Helu. Trasa Gdynia – Hel w znacznej części niejest obecnie zelektryfikowana. Pod drutem hybryda mogłaby zatem jechać tylko doRedy. Dalej mielibyśmy jazdę na silniku spalinowym. Czy PLUS będzie na togotowy? Na tę chwilę aż tak wielu szczegółów tego projektu nie mamy. Optymistycznie podchodząc do tematunależy zauważyć, że na jego realizację przeznaczonych ma zostać prawie 30 mlnzł. Prace mają zostać wykonane do końca 2019 roku. Wydaje się zatem, że toinwestycja bardziej opłacalna niż elektryfikacja, która według informacji MIBmogłaby ruszyć dopiero w 2020 roku.

Linia helska to nie jedyna nadmorska alternatywa dlaPLUS-a. Mógłby on z powodzeniem kursować także do Łeby. Tu znaczna część linii jestjuż zelektryfikowana. Silnik dieslowski byłby wykorzystywany jedynie na odcinkuLębork – Łeba.