Po wykolejeniu wagonów trasa Kraków – Katowice już przejezdna

inforail
09.09.2019 07:16

Po wykolejeniu sięwagonów z tłuczniem między Jaworznem Szczakową a Trzebinią w niedzielę popołudniu został odblokowany jedyny czynny tor remontowanej trasy kolejowejKatowice – Kraków – wynika z informacji służb kryzysowych wojewody śląskiego.

Jak przekazał PAP dyżurny Wojewódzkiego Centrum ZarządzaniaKryzysowego w Katowicach w niedzielę po południu ruch kolejowy na tej trasieodbywał się już bez utrudnień. PKP PLK nie opublikowały żadnego komunikatu dotyczącego utrudnień na tej trasie. 

Do wykolejenia się wagonów z tłuczniem doszło przed godz. 1w nocy na odcinku Jaworzno – Pieczyska. Na odcinku Jaworzno Szczakowa -Trzebinia, gdzie odbywają się prace modernizacyjne, jedyny czynny tor zostałzablokowany.

Jeden z pociągów pospiesznych został z tej trasyprzekierowany na drogę okrężną przez Chełmek. Dla pociągów osobowych relacjiKatowice – Kraków na zablokowanym odcinku zorganizowano zastępczą komunikacjęautobusową. Mimo odblokowania toru na linii kolejowej Katowice – Kraków wniedzielę po południu nadal występowały utrudnienia.

W lipcu br. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedziałzakończenie w 2020 r. remontów na linii kolejowej Katowice – Kraków międzyJaworznem-Szczakową a Krakowem. Trwające tam prace są częścią jednego zpodstawowych przedsięwzięć Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r.

Wszystkie remonty między Jaworznem a Krakowem powinny sięzakończyć w 2020 r. W pierwszym półroczu br. PLK informowały, że jeszcze wtrzecim kwartale 2019 r. powinna się zakończyć będąca ich częścią, a wartaniemal 300 mln zł, modernizacja linii kolejowej między Jaworznem a Trzebinią.

Zakładająca wykorzystanie funduszy unijnych na lata2007-2013 modernizacja trasy E30 Katowice – Kraków (w tytułach projektówpodawany jest zakres Zabrze – Kraków) rozpoczęła się w 2011 r. i pierwotniemiała się zakończyć w czerwcu 2014 r. Na niemal wszystkich odcinkachrealizacyjnych powstały jednak problemy.

W 2014 r., gdy wiadomo było, że nie uda się zrealizowaćrobót przy wykorzystaniu poprzednich funduszy unijnych, przeniesiono je na innezadania (do czerwca 2016 zrealizowano tylko prace między Sosnowcem-Jęzorem aJaworznem-Szczakową – 12,3 km). Zasadniczą część modernizacji linii Kraków -Katowice przewidziano w perspektywie finansowej 2014-2020.

Umowy z nowymi wykonawcami większości odcinków podpisano wlatach 2016 i 2017. Dokończenie modernizacji linii Katowice – Kraków zakładazaktualizowany Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. Przewidziana w KPK wartośćprac to 2,275 mld zł.

Modernizacja, czyli kompleksowa przebudowa służąca m.in.podniesieniu prędkości do 160 km/h, obejmuje tylko odcinek od Sosnowca-Jęzorado Krakowa. Poprawę jakości pozostałych odcinków od Katowic do Sosnowca-Jęzoraprzewidziano w innych przedsięwzięciach.