Po trzech latach zakończono rekonstrukcję XIX-wiecznego wiaduktu w Pradze
Po trzech latachzakończono w Pradze rekonstrukcję wiaduktu Negrelliego, który po raz pierwszyoddano do użytku w 1850 r. Trasa kolejowa ma być częścią planowanego połączeniacentrum miasta z lotniskiem.
Pierwsze pociągi po zabytkowym wiadukcie łączącym prawobrzeżnąi lewobrzeżną część miasta i przebiegającym nad kilkoma ulicami dzielnicyKarlin, rzeką Wełtawą i wyspą Sztvanice, pojadą w poniedziałek (1 czerwca).
Premier Andrej Babisz, który wraz z ministrem przemysłu ihandlu i zarazem szefem resortu transportu Karlem Havliczkiem, wizytowałhistoryczną budowlę, podkreślił, że po torach będą mogły jeździć pociągiszybkiej kolei prowadzącej na lotnisko im. Vaclava Havla, a także do położonegona północny zachód od Pragi miasta Kladno. Budowa kolejnych odcinków trasy rozpoczniesię za trzy lata, a całe połączenie z lotniskiem ma zostać ukończone w 2028roku.
Rekonstrukcja XIX-wiecznego wiaduktu trwała pół roku dłużejniż planowano, gdyż stan budowli był gorszy od spodziewanego. Z tych samychprzyczyn koszt inwestycji wzrósł o ponad 25 proc. Cały remont kosztował około75 mln euro.
Nad rzeką znajduje się osiem łuków wiaduktu. Pod częścią 11pozostałych mają powstać niewielkie zakłady gastronomiczne i sklepy. Przedrozpoczęciem remontu były tu zakłady wulkanizacyjne, garaże lub składy surowcówwtórnych. Zagospodarowanie obiektu ma potrwać dwa lata.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wiadukt Negrelliego to pierwszy most kolejowy w Pradzeprzebiegający nad Wełtawą i drugi najstarszy stojący most w czeskiej stolicy.Został wybudowany w latach 1846-1850, ma 1100 metrów długości, a nazwę nosi poXIX-wiecznym austriackim budowniczym mostów Aloisie Negrellim, który byłwykonawcą praskiego wiaduktu. (PAP)
„