Po linii PKM 120 km/h
W najbliższym tygodniu, w dniach 20-24 kwietnia 2015 r., nacałej linii PKM odbywać się będą testy rozruchowe systemu GSM-R, polegającem.in. na sprawdzeniu pokrycia sygnałem radiowym całej linii PKM, przymaksymalnej prędkości 120 km/h. W próbach uczestniczyć będzie 80-tonowa lokomotywaBombardier TRAXX F140 DE, wypożyczona od Lotos Kolej.
W związku z tym, że po raz pierwszy po torach PKM pojazdszynowy będzie poruszał się z naprawdę dużymi prędkościami, rzędu 100-120 km/h, Spółka apelujedo wszystkich, aby – w trosce o własne bezpieczeństwo – w najbliższych dniachnie zbliżali się do linii, nie wchodzili na nasypy i wiadukty oraz nieprzechodzili przez tory! Przy lokomotywie jadącej ponad 100 km/h – skracanie sobiedrogi przez tereny kolei metropolitalnej będzie naprawdę niebezpieczne!
Jakiś czas temu na trasie PKM zakończył się montaż masztówGSM-R. System sterowania ruchem ERTMS odpowiada za automatyzację nadzoru nadprowadzeniem ruchu pociągów. Z uwagi na to, że w tym systemie sterowanie ruchemodbywa się poprzez stałą dwukierunkową wymianę informacji, komunikacja radiowapomiędzy pociągiem a systemem sterowania ruchem kolejowym odbywać się będzie zapomocą systemu GSM-R.
Na linii PKM zbudowanych zostało łącznie 6 wież dotransmisji GSM-R. Cztery z nich majś wysokość 32,5 m, jedna 22,5 m (w okolicach bocznicyprzy lotnisku). Najwyższa ? 48 m ? jest ? stojąca już od kilku dni wieża w okolicachdawnego poligonu na Jasieniu.
Lokalizacja poszczególnych masztów oraz ich ilość i wysokośćzostały wytypowane przez ekspertów w taki sposób, żeby zapewnić pełne pokryciesystemem GSM-R całej linii PKM. Jest to bardzo istotne, ponieważ ukształtowanieterenu w Gdańsku, a w szczególności liczne wzgórza i wąwozy nie pozostają bezwpływu na tego typu łączność. System GSM-R, jest systemem łącznościkierunkowej. Oznacza to, że wiązka sygnału przekazywana jest kierunkowopomiędzy masztami, a znajdujące się pomiędzy nimi przeszkody terenowe mogądoprowadzić do zakłóceń w przepływie sygnału.
Wybrane lokalizacje 6 masztów GSM-R na linii PKM sąoptymalne dla tego systemu łączności i umożliwiają zalogowanie pociągu dosystemu zarządzania ruchem kolejowym przy maksymalnej dozwolonej prędkości nadanym odcinku linii.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
{https://www.youtube.com/watch?v=T5iNPQtkuWc}
„