Po linii nr 203 160 km/h. Po elektryfikacji

inforail
09.10.2020 12:45

PKP Polskie LinieKolejowe planują zmodernizować ok. 100 km linii kolejowej na odcinkachTczew-Czersk oraz Szlachta-Bąk (Pomorskie). Dzięki elektryfikacji linii czaspodróży z Czerska do Tczewa skróci się nawet o ok. 25 minut.

Na jednym z peronów w Tczewie podpisano w piątek umowę nawykonanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dlazadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 203 na odcinku Tczew – Czersk” wramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów w sieci TEN-T”.

Dokumentację na zlecenie PKP PLK przygotuje TransprojektGdański sp. z o.o. Wartość umowy to ponad 18,5 mln zł netto.

Jak powiedział na konferencji prasowej sekretarz stanu wMinisterstwie Infrastruktury Andrzej Bittel, projekt ma na celu poprawęwarunków transportu kolejowego: elektryfikację, usuwanie miejsc kolizyjnych imodernizację stacji i przystanków. „To świadczy, że stawiamy na polskąkolej. Chcemy, aby ta kolej się rozwijała i się zmieniała” – zapewnił.

Inwestycja obejmie modernizację linii z Tczewa do Czerska(nr 203) ze stacji Szlachta przez Czersk do stacji Bąk (nr 215) oraz odbudowęniewykorzystywanej obecnie linii z Lipowy Tucholskiej do Szlachty Zachód (nr744). Planuje się także budowę dwóch łącznic między linią kolejową nr 203, alinią kolejową nr 201 (Łąg Południowy – Czarna Woda oraz Szałamaje – Łąg) zNowej Wsi Wielkiej przez Bydgoszcz do portu w Gdyni. Łącznie zmodernizowanychzostanie około 100 kilometrów linii.

PKP PLK planują przebudowę 15 stacji i przystanków naliniach 203 i 215 m.in. w Starogardzie Gdańskim, Czarnej Wodzie i Czersku.Wyższe perony ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Dla podróżnym oograniczonych możliwościach poruszania się powstaną dogodne dostępy do peronóww postaci pochylni oraz wind z przejść podziemnych m.in. na stacji StarogardGdański. Planuje się budowę dwóch nowych przystanków o roboczych nazwach TczewSuchostrzygi i Szlachta Zachód. Ten pierwszy ułatwi dostęp do kolei mieszkańcomnajwiększego osiedla w mieście.

Dokumentacja obejmie remont, przebudowę lub budowę ponad 130nowych wiaduktów, mostów oraz przejść pod torami. 80 przejazdówkolejowo-drogowych oraz przejść dla pieszych zostanie zmodernizowanych, copodniesie poziom bezpieczeństwa na styku linii kolejowych i dróg. Planowanaelektryfikacja ograniczy wpływ linii na środowisko, a pociągi będą jeździćsprawniej i ciszej. Bezpieczną i sprawną jazdę pociągów zapewni nowy systemsterowania ruchem kolejowym.

Po modernizacji odcinka linii nr 203 między Tczewem iCzerskiem skróci się czas podróży nawet o około 25 minut. Pociągi pasażerskiepojadą nawet 160 km/h, zamiast obecnych 80-120 km/h, a towarowe 120 km/hzamiast obecnych 80 km/h. Zapewni to lepsze i sprawniejsze połączenie kolejowepołudniowej części Pomorza z Tczewem, skąd odjeżdżają pociągi m.in. doTrójmiasta i Warszawy. Planowane łącznice mogą usprawnić przewóz towarów liniąz Bydgoszczy do i z portu morskiego w Gdyni.

Termin przygotowania dokumentacji projektowej określono naIII kwartał 2023 r.

Sama realizacja prac modernizacyjnych będzie możliwa pozabezpieczeniu środków w kolejnej perspektywie finansowej UE na lata 2021-2027.

Prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel zapowiedział, że wprzyszłym roku spółka ogłosi przetarg na modernizację linii kolejowej międzyKościerzyną a Somoninem. „To będzie I etap. Później Somonino-Gdańsk,następnie Gdańsk-Gdynia i tak w kierunku Bydgoszczy w ciągu najbliższych dwóchlat wejdziemy na całym odcinku na plac budowy” – wyjaśnił.(PAP)