Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po katastrofie w Danii wnioski dla kolei z całej Europy

inforail
27.01.2019 18:01

Specyficzne warunkiklimatyczne panujące w cieśninie Wielki Bełt na Morzu Bałtyckim przyczyniły siędo katastrofy kolejowej.

Po wypadku, w którym zginęło 8 osób wprowadzono odpowiednieprocedury dotyczące przewozu naczep na wagonach. Zachowanie szczególnychwymagań przy załadunku wagonów dotyczy nie tylko Danii.

2 stycznia 2019 r. na moście kolejowym nad cieśniną WielkiBełt elementy naczep przewożonych na wagonach typu Sdggmrs zostały zrzuconeprzez wiatr i spadły na jadący przeciwnym torem pociąg pasażerski. W wynikuwypadku zginęło 8 osób, a kolejnych 16 zostało rannych.

Po wstępnej ocenie zgromadzonego materiału dowodowego władzeduńskie ujawniły ryzyko, że zainstalowane w podwoziach naczep sworznie nieblokują się przy montowaniu ich na wagony ze specjalnymi uchwytami. Dlatego wDanii podjęto dwutorowe działania w celu zapobieżenia podobnym sytuacjom wprzyszłości.

W pierwszej kolejności na mocy duńskich regulacji prawnychwprowadzono zakaz przewozu naczep samochodowych w wagonach koszowych. Zakazobowiązuje do czasu udokumentowania przez przewoźników kolejowych spełnianiaszczegółowych wymagań wobec procedur stosowanych przy załadunku izabezpieczeniu naczep na wagonach lub do przekazania deklaracji o ich opracowaniu.Co istotne władze duńskie wymagają, aby procedury te były ocenione przezkompetentnych ekspertów.

Dotychczas warunki te spełniły trzy spółki kolejowe: HectorRail AB, CFL Cargo Danmark ApS, DB Cargo Scandinavia A/S. Duński Urząd ds.Transportu, Budownictwa i Mieszkalnictwa (TBST) podjął decyzję o zniesieniu dlanich zakazu. Jednocześnie TBST wprowadził ograniczenie dopuszczalnej prędkościpociągów na moście nad Wielkim Bełtem. Ruch może nawet zostać wstrzymany zewzględu na zbyt silny wiatr.

Polscy przedsiębiorcy kolejowi nie pozostają bierni.Zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wystosował doprzewoźników towarowych monit, w którym wskazuje na konieczność podejmowaniadodatkowych czynności sprawdzających związanych z zabezpieczeniem naczep nawagonach kieszeniowych typu Sdggmrs, zarówno podczas przyjmowania przesyłkioraz – w razie konieczności – również podczas przewozu.

Problem jest obecnie monitorowany przez Prezesa UTK. Zdanych gromadzonych w europejskim rejestrze pojazdów kolejowych wynika, że wEuropie dopuszczone do eksploatacji są 1422 wagony serii Sdggmrs. Pojazdyzarejestrowane są w Republice Czeskiej, Słowacji, Holandii, Austrii iLuksemburgu. Jednak pojazdy tego typu są zgodne z określonymi wymaganiamiinteroperacyjności i mogą być również eksploatowane w Polsce bez koniecznościuzyskiwania dodatkowego zezwolenia.

W związku z tym Prezes UTK przypomina, że przewoźnicykolejowi zobowiązani są do stosowania odpowiednich procedur identyfikacji izgłaszania zainteresowanym stronom ryzyka wynikającego z usterek i niezgodnościw budowie lub niesprawności pojazdów oraz wymiany informacji międzyorganizacjami kolejowymi.