Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po EU44-004 także EU44-009 zostanie naprawiony

inforail
11.12.2020 09:15

PKP Intercity biorą się za naprawy powypadkowych Husarzy. Po EU44-004 teraz czas na EU44-009.

W Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej właśnie pojawiło się ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante dotyczące wykonanie naprawy powypadkowej.

Z wolnej ręki

W uzasadnieniu czytamy, że zamówienie zostanie udzielone w trybie zamówienia z wolnej ręki. Zgodnie z PZP PKP Intercity S.A. jako Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli usługa może być zrealizowana tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów, jeżeli nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia. Powyższa, wynikająca z ustawy PZP przesłanka udzielenia zamówienia występuje w przypadku przedmiotowego postępowania.

Wyjaśniając udzielenie zamówienia z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów wskazuje się, że PKP Intercity S.A. jest uprawniona na mocy umowy dostawy, którą zawarła 19.8.2008 na dostawę 10 lokomotyw wraz z usługami ich utrzymania technicznego, do użytkowania dokumentacji konstrukcyjnej wyłącznie w określony w umowie sposób, tj. może wykorzystywać jej treść do obsługi eksploatacyjnej pojazdów, do ich przeglądów i usług utrzymania oraz napraw okresowych. PKP Intercity S.A. może również, w określonym w umowie dostawy zakresie, upoważniać inne podmioty, działające na jego zlecenie, do wykorzystywania dokumentacji konstrukcyjnej w opisany wyżej sposób. Podmiotem

Prawa własności intelektualnej

Wyłącznie uprawnionym z tytułu praw własności intelektualnej, w tym autorskich praw majątkowych i innych praw własności intelektualnej do dokumentacji pojazdów, wyprodukowanych na podstawie umowy dostawy zawartej pomiędzy PKP Intercity S.A. a konsorcjum Siemens AG z siedzibą w Monachium oraz Siemens Sp. z o.o. (w tym Dokumentacji konstrukcyjnej, Dokumentacji warunków technicznych wykonania, Warunków technicznych odbioru, Dokumentacji techniczno-ruchowej, Dokumentacji systemu utrzymania oraz Planu utrzymania technicznego, dalej „Dokumentacja”), jest Siemens Mobility GmbH i to ten podmiot jest jako jedyny uprawniony do zbycia przysługujących mu do tej Dokumentacji praw. Tylko uzyskanie pełnych praw do dokumentacji (w tym dokumentacji konstrukcyjnej, dokumentacji Warunków technicznych wykonania, Warunków technicznych odbioru, Dokumentacji techniczno-ruchowej, Dokumentacji systemu utrzymania oraz Planu utrzymania technicznego uprawniałoby PKP Intercity S.A. do zlecenia naprawy podmiotowi innemu niż Siemens Mobility GmbH. Spółka PKP Intercity S.A. posiada deklarację od firmy Siemens Mobility GmbH oraz Siemens Mobility Sp. z o.o., że Siemens Mobility Sp. z o.o. jest uprawniona do oferowania usług naprawy lokomotywy i w przypadku pozyskania zamówienia, będzie również uprawniona do wykorzystania dokumentacji konstrukcyjnej lokomotywy w wymaganym zakresie. Ponadto obydwie firmy wskazują, że ze względu na ochronę know-how i bezpieczeństwo produktu Siemens Mobility nie może zgodzić się na wykorzystanie dokumentacji konstrukcyjnej przez osoby trzecie do celów napraw powypadkowych oraz Siemens Mobility nie może dostarczyć dodatkowej dokumentacji, która nie została uzgodniona w ramach Umowy dostawy dziesięciu lokomotyw serii EU44 typu ES64U4, w tym lokomotywy o numerze 009.

Ponadto należy wskazać, że nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze względem wykonania zamówienia przez Siemens Mobility Sp. z o.o., a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia. W sytuacji, w której Wykonawca posiada prawa wyłączne do danej dokumentacji projektowej, a jej wykorzystanie jest niezbędne do zakupu części i podzespołów o właściwych parametrach technicznych, nie może być mowy o tym, iż takie rozwiązanie alternatywne istnieje.  

Wypadek w drodze do Berlina

Do zderzenia z udziałem EU44-009, w którym dwie osoby zostały ranne, doszło koło Zbąszynia (Wielkopolskie) 7 stycznia br. przed godz. 12. Kierowca ciężarówki staranował opuszczone szlabany i wjechał na przejazd kolejowy tuż przed nadjeżdżający skład. W wypadku zostali poszkodowani dwaj maszyniści, zaś kierowcy ciężarówki nic się nie stało. Jak wówczas informowała Policja lokomotywa została uszkodzona, wózek wyskoczył z torów, trakcja elektryczna została również uszkodzona. Pociąg uderzył w tył naczepy ciężarówki, która została odrzucona na pobocze drogi.