Po CMK docelowo 230 km/h
PKP Polskie LinieKolejowe ogłosiły przetarg na projekt i budowę nowego posterunku odgałęźnegoPilichowice na Centralnej Magistrali Kolejowej.
Jak informuje spółka inwestycja skróci czas podróży,zwiększy przepustowość i pozwoli na wykorzystanie linii przez większą liczbępociągów. To kolejne prace mające na celu usprawnienie podróży i podnoszenieprędkości na CMK do 200 km/h. Głównym założeniem budowy posterunku Pilichowicejest zwiększenie przepustowości Centralnej Magistrali Kolejowej. Pozwoli to naprzejazd większej liczby pociągów z Warszawy do Katowic, Krakowa i Wrocławia, aw przyszłości także do Kielc, po wybudowaniu łącznicy kolejowej Włoszczowa ?Czarnca (w szczególności w przypadku wykonywania prac wymagających wprowadzeniaograniczeń eksploatacyjnych na tak długim odcinku). Posterunek odgałęźny będziewyposażony w urządzenia pozwalające na prowadzenie ruchu pociągów z prędkością200 km/h.
– Po wybudowaniu nowego posterunku odgałęźnego szlak, którymiędzy Opocznem Południowym a Olszamowicami ma dziś odległość ok. 32 kilometrów zostanie podzielony na dwaodcinki o długości 14 i 18 kilometrów ? powiedział Piotr Szymanowicz, Dyrektorprojektu PLK. – Zatem jeśli dziś na jednym torze szlaku może przebywać jedenpociąg, to po zakończeniu inwestycji i podzieleniu tego szlaku na dwa, zwiększysię przepustowość linii, czyli pociągów będzie mogło być więcej.
W ramach inwestycji powstanie budynek nastawni dysponującej.Po wybudowaniu w przyszłości Lokalnego Centrum Sterowania będzie onabezobsługowa, a urządzenia sterowania ruchem kolejowym będą sterowane ze stacjiOpoczno Południe.
Budowa posterunku odgałęźnego Pilichowice jest jednym zelementów projektu pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 4 ? CentralnaMagistrala Kolejowa etap II”, której celem jest dostosowanie prędkości na CMKdo 200, a następnie 230 km/h dla składów zespolonych. Inwestycja będzieprowadzona w systemie „projektuj i buduj”. Zakończenie robót planowane jest wlistopadzie 2017 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
PKP PLK przypominają, że Centralna Magistrala Kolejowa,czyli linia kolejowa nr 4 ma długość 224 km. Rozpoczyna się w GrodziskuMazowieckim, a kończy w Zawierciu, łącząc Warszawę z Krakowem oraz Katowicami.Przebiega przez województwa mazowieckie, łódzkie, świętokrzyskie i śląskie.Trasa zapewnia najszybsze połączenie stolicy z Krakowem, Katowicami, Opolem iWrocławiem.
Od grudnia 2014 r. CMK zapewnia krótką podróż ze stolicym.in. do: Krakowa (2h 18 min), Katowic (2h 20 min), Wrocławia (3h 33 min).
„