Po chudym 2017 roku, bieżący ma być lepszy – prognoza Newagu
Istotne opóźnienierozstrzygnięcia przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych konkursów nadofinansowanie projektów ze środków Unii Europejskiej spowodowało niższą niżwcześniej spodziewaną ilość ogłoszonych postępowań przetargowych w 2017 roku –uważa Newag.
W raporcie spółka podaje, że ogłoszono zaledwie 7 postępowańna dostawy fabrycznie nowych pojazdów (w tym 4 na elektryczne zespoły trakcyjne,1 na spalinowe zespoły trakcyjne, 1 na lokomotywy elektryczne, 1 na pojazdymetra). Z uwagi na ograniczenia związane z udzieleniem pomocy publicznej, spółkaPrzewozy Regionalne, nie rozpoczęła realizacji zapowiadanego planu inwestycyjnegoobejmującego zamówienie nowych pojazdów. Podpisanie umów CUPT z beneficjentamiprojektów powinno umożliwić ogłoszenie zaległych postępowań w bieżącym roku.
Grupa Newag podaje, że według swojej najlepszej wiedzyprzewiduje w 2018:
▪ W segmencie elektrycznych zespołów trakcyjnych ogłoszenie11 postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na zakup nowych elektrycznychzespołów trakcyjnych w liczbie około 80 sztuk (uwzględniając prawa opcji) zterminami realizacji rozpoczynającymi się w pierwszym kwartale 2019 roku.Planowane jest ogłoszenie przez PKP Intercity postępowania w nowej formie tzw.partnerstwa innowacyjnego na zaprojektowanie i dostawę nowych EZT o wyższychprędkościach eksploatacyjnych (200-230 km/h);
▪ W segmencie spalinowych zespołów trakcyjnych Grupa spodziewasię ogłoszenia 3 postępowań na dostawę łącznie 10 spalinowych zespołówtrakcyjnych w wersjach dwu- i trzyczłonowej;
▪ W segmencie wagonów osobowych Grupa spodziewa sięogłoszenia postępowania przetargowego na modernizację prawie 200 wagonówosobowych różnych typów dla PKP Intercity. Zgodnie z ogłoszoną przez przewoźnikastrategią taborową przewiduje się także przetargi na dostarczenie ok. 145nowych wagonów osobowych – mogą one jednak rozłożyć się na kilka najbliższychlat. Newag podaje, że w tym segmencie będzie analizował wszystkie postępowaniai selektywnie wybierał kierując się potencjałem marz y i wymaganych zasobów dozaangażowania;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
▪ W segmencie lokomotyw spalinowych Grupa spodziewa siępozyskać kilka zamówień na modernizację kilkudziesięciu lokomotyw spalinowychSM42, SM48 (umowa z PKP CARGO już została podpisana) od klientów z grupy PKP iz rynku przewoźników prywatnych;
▪ W segmencie lokomotyw elektrycznych zapowiadane jest postępowaniena dostawę kolejnych nowych lokomotyw elektrycznych dla PKP Intercity. Kontynuowanebędą tez rozmowy z kilkoma przewoźnikami towarowymi zainteresowanymi zakupemlokomotyw 4- i 6-osiowych.
„