Plany SKM Trójmiato: Zakup taboru i podniesienie jakości usług
Podniesienie poziomu obsługi podróżnych to główny cel inwestycji h przez Szybką Kolej Miejską w Trójmieście. Planowany jest zakup nowego taboru, wydłużenie linii SKM z Rumi do Wejherowa i budowa centrum zarządzania informacją pasażerską. Jak podaje Szybka Kolej Miejska (SKM) w Trójmieście sp. z o.o., w 2014 roku przewieziono 37,5 mln podróżnych, o ok. pół miliona więcej niż rok wcześniej.
W poniedziałek w Gdańsku odbyła się konferencja zorganizowana przez Izbę Kolei na temat inwestycji zrealizowanych przez PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.. Naczelnik Wydziału Inwestycji i Rozwoju PKP SKM w Trójmieście, Katarzyna Wierzbowska poinformowała PAP, że w perspektywie finansowej 2014-2020 spółka planuje zrealizować trzy projekty inwestycyjne. Zamierza kupić 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi swojej linii oraz zmodernizować bazę SKM w Gdyni Cisowej. Firma zamierza też wydłużyć linię 250 (linia własna SKM na trasie Gdańsk Główny-Rumia) z Rumi do Wejherowa. Podała, że według wstępnego studium wykonalności dla tego projektu, najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest budowa na tym odcinku dwóch torów, które będą prowadziły w kierunku Wejherowa. Trzeci projekt, który w nadchodzących latach planuje zrealizować SKM dotyczy stworzenia centrum zarządzania informacją pasażerską i centrum monitoringu. Takie centrum może powstać w budynku dworca podmiejskiego w Gdyni Głównej. 'Centrum będzie monitorować wszystkie przystanki, zarządzać informacją pasażerską, będzie punktem informacyjnym, z którym pasażerowie będą mogli kontaktować się bezpośrednio z peronów poprzez słupki informacyjne’ – tłumaczy. Planowane jest też wyposażenie wszystkich peronów na trasie SKM w urządzenia informacji pasażerskiej, w systemy kamer. Mają być zmodernizowane perony, które nie zostały wyremontowane do tej pory, m.in. dworzec podmiejski Gdynia Główna. Na razie nie wiadomo jakie będą koszty planowanych inwestycji. 'Wszystkie projekty będą rozpatrywane w wariantach;nie ma studium wykonalności dla tych planów, więc nie wiadomo, jaki dokładnie będzie koszt’ – dodała. Podała, że np. koszt wydłużenia linii nr 250 może wynieść ok. miliarda złotych a zakup 10 pojazdów i modernizacja stacji Gdynia Cisowa może kosztować około 200-220 mln zł. Spółka zakłada, że dofinansowanie unijne planowanych projektów może wynieść ok. 70 proc.
Planowane inwestycje są kontynuacją projektu 'Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście’ realizowanego w perspektywie 2007-2013. Jak podaje spółka, w ramach tego projektu o wartości ok. 316 mln zł (ponad 66 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie z UE) zbudowano systemu sterowania ruchem kolejowym, zbudowano linię światłowodową na trasie Gdańsk Główny – Rumia, powstały systemy ogrzewania rozjazdów i sterowania oświetleniem. Zmodernizowano 22 zespoły trakcyjne. Przebudowane zostały też perony na przystankach: Gdańsk Politechnika, Wrzeszcz, Żabianka, Sopot Wyścigi, Sopot i Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Zbudowano też przystanek SKM Gdańsk Śródmieście (ma być oddany do użytku 1 kwietnia br.) oraz wydłużono o około 1 kilometr linię SKM z Gdańska Głównego w kierunku Tczewa. Prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o., Maciej Lignowski tłumaczy, że SKM rozwija się 'aby być przewoźnikiem sprawnym i odpowiadającym na potrzeby podróżnych’. W ub. roku SKM przewiozła 37,5 mln podróżnych, o ok. pół miliona więcej niż rok wcześniej. W najlepszym, 2009 r. przewieziono ok. 40 mln osób. 'W międzyczasie było realizowanych bardzo wiele inwestycji na kolei, które m.in. spowodowały zmniejszenie kursów pociągów np. przez 2,5 roku pociągi SKM nie dojeżdżały do Tczewa i do Pruszcza Gdańskiego i tych podróżnych utraciliśmy’ – tłumaczy. Dodał, że kursy do Tczewa przywrócono i podróżni 'powoli wracają do kolei’ ale 'ten rynek trzeba odbudowywać’. Wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski podkreślił podczas konferencji, że dla samorządu w najbliższych latach zintegrowanie systemu transportowego, kolejowego i drogowego w regionie będzie najważniejszą sprawą. Uważa, że 'jedną z bolączek województwa jest utrudniony dostęp do rynku pracy z głębi regionu do aglomeracji trójmiejskiej’.