Planowane linie szybkiej kolei w Szwecji
inforail
29.10.2013 13:45
Planowane linie szybkiej kolei w Szwecji
Zarząd infrastruktury transportu w Szwecji –Trafikverket –planuje budowę pierwszej linii szybkiej kolei pomiędzy Sztokholmem a Göteborgiem. Obecnie prowadzone prace przygotowawcze związane są z odcinkami Sztokholm i Linköping oraz Borås –Göteborg.
Budowa kluczowego, centralnego odcinka pomiędzy Linköping i Borås, nie została jeszcze zatwierdzona. Nie przewidziano na nią środków w szwedzkim planie transportowym na lata 2014-2025. Istotną zaletą nowego planu jest natomiast uwzględnienie o 20% większych środków finansowych na kolej niż w poprzednim planie.
Planowana maksymalna prędkość na szwedzkiej linii szybkiej kolei to 320 km/h. Trasa ma umożliwić podróż pomiędzy dwoma największymi szwedzkimi miastami w 2 h 30 min, co ma pozwolić na konkurowanie z transportem samochodowym i lotniczym.
Odcinek między Sztokholmem i Linköping obejmie budowę 154 km nowej linii kolejowej za kwotę 35 mld koron szwedzkich. Część ze środków ma pochodzić z funduszy Unii Europejskiej przeznaczonych na transeuropejskie korytarze transportowe TENT. Dwutorowa linia obejmie odcinki tunelowe o łącznej długości 20 km i 155 mostów o łącznej długości 10 km. Linia ułatwi dostęp do trzeciego z kolei największego lotniska w Szwecji –Sztokholm Skavsta. Trasa zostanie zaprojektowana za 1,1 mld koron, a rozpoczęcie prac projektowych przewidziano na 2014 r. Prace konstrukcyjne zaczną się w 2017 r., a oddawanie fragmentów trasy będzie miało miejsce stopniowo aż do 2028 r.
60-kilometrowy odcinek Borås –Göteborg będzie kosztował 15 mld koron i uwzględni połączenie z lotniskiem Göteborg Landvetter. Prace projektowe rozpoczną się w 2014 r., a budowlane –w 2020 r.
Budowa nowej trasy umożliwi wydzielenie części istniejących linii kolejowych wyłącznie dla ruchu towarowego, co ma obniżyć koszty utrzymania infrastruktury.
Obecnie maksymalna dopuszczalna prędkość w Szwecji to 200 km/h.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024