Planowane linie szybkiej kolei w Szwecji

inforail
29.10.2013 13:45
Zarząd infrastruktury transportu w Szwecji –Trafikverket –planuje budowę pierwszej linii szybkiej kolei pomiędzy Sztokholmem a Göteborgiem. Obecnie prowadzone prace przygotowawcze związane są z odcinkami Sztokholm i Linköping oraz Borås –Göteborg.
Budowa kluczowego, centralnego odcinka pomiędzy Linköping i Borås, nie została jeszcze zatwierdzona. Nie przewidziano na nią środków w szwedzkim planie transportowym na lata 2014-2025. Istotną zaletą nowego planu jest natomiast uwzględnienie o 20% większych środków finansowych na kolej niż w poprzednim planie.
vinter_station_21949_440x200_760
Planowana maksymalna prędkość na szwedzkiej linii szybkiej kolei to 320 km/h. Trasa ma umożliwić podróż pomiędzy dwoma największymi szwedzkimi miastami w 2 h 30 min, co ma pozwolić na konkurowanie z transportem samochodowym i lotniczym.  
Odcinek między Sztokholmem i Linköping obejmie budowę 154 km nowej linii kolejowej za kwotę 35 mld koron szwedzkich. Część ze środków ma pochodzić z funduszy Unii Europejskiej przeznaczonych na transeuropejskie korytarze transportowe TENT. Dwutorowa linia obejmie odcinki tunelowe o łącznej długości 20 km i 155 mostów o łącznej długości 10 km. Linia ułatwi dostęp do trzeciego z kolei największego lotniska w Szwecji –Sztokholm Skavsta. Trasa zostanie zaprojektowana za 1,1 mld koron, a rozpoczęcie prac projektowych przewidziano na 2014 r. Prace konstrukcyjne zaczną się w 2017 r., a oddawanie fragmentów trasy będzie miało miejsce stopniowo aż do 2028 r.
60-kilometrowy odcinek Borås –Göteborg będzie kosztował 15 mld koron i uwzględni połączenie z lotniskiem Göteborg Landvetter. Prace projektowe rozpoczną się w 2014 r., a budowlane –w 2020 r.
Budowa nowej trasy umożliwi wydzielenie części istniejących linii kolejowych wyłącznie dla ruchu towarowego, co ma obniżyć koszty utrzymania infrastruktury.
Obecnie maksymalna dopuszczalna prędkość w Szwecji to 200 km/h.