Plan zakupowy PKP Intercity do 2030 roku; ambitny

inforail
01.09.2022 14:45

W odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister Maciej Małecki przedstawił plany zakupowe PKP Intercity do 2030 roku.

Są one ambitne.

Plany

W perspektywie do 2030 r. PKP Intercity planuje:

- zakup 35 i modernizację 54 elektrycznych zespołów trakcyjnych;

- zakup 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT);

- zakup 162 i modernizację 87 lokomotyw elektrycznych;

- zakup 926 i modernizację blisko 1,5 tysiąca (1489) wagonów;

- zakup 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi wielosystemowymi;

- zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych o prędkości maksymalnej 160/120 km/h;

- zakup 28 nowych lokomotyw manewrowych;

- modernizację 13 lokomotyw spalinowych SM42 do wersji dwuagregatowej.

W efekcie realizacji wielomiliardowych inwestycji w 2030 r. PKP Intercity będzie dysponować 429 lokomotywami różnego rodzaju (o 11% więcej niż obecnie), 109 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (o 47% więcej niż obecnie), 35 hybrydowymi zespołami trakcyjnymi (obecnie brak), 2466 wagonami (o 18% więcej niż obecnie) oraz 38 siedmiowagonowymi składami typu push-pull (obecnie brak).

Planowane inwestycje zagwarantują wysoki poziom świadczonych usług, który zapewni jeszcze większy komfort i bezpieczeństwo podróżnych – podał wiceminister Małecki.

Od 2010 do 2015 roku Spółka zmodernizowała 216 wagonów, natomiast od 2016 do końca lipca 2022 roku zmodernizowano 542 wagony oraz 5 elektrycznych składów trakcyjnych ED74. Od 2016 r. Przewoźnik realizuje największy program inwestycyjny w historii Spółki oraz rozszerza swoją strategię rozwoju i inwestycji z perspektywą do 2030 r. W ramach tych działań z 19 mld zł do 27 mld zł zwiększają się środki, jakie Spółka zainwestuje do końca obecnej dekady. Do końca 2030 roku planowany jest zakup ok. 880 nowych wagonów i modernizacja z przystosowaniem do obecnych standardów technicznych ok. 460 wagonów, podczas gdy w latach 2010 – 2015 PKP Intercity zakupiła 59 nowych wagonów, 20 składów ED 160, 20 składów ED 161 oraz 20 składów ED250. Spółka, poszerzając swój ambitny i długofalowy program, konsekwentnie inwestuje w tabor, czego efektem jest rosnący poziom komfortu podróży i zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom.

W ramach zwiększonych nakładów, PKP Intercity zamierza przeznaczyć do 2030 r. 24,5 mld zł na unowocześnienie floty oraz 2,6 mld zł na przyjazne środowisku stacje postojowe. Do tego czasu flota PKP Intercity ma zostać w dużym stopniu wymieniona na pojazdy nowe lub zmodernizowane. Spółka zapewnia, że dąży do standaryzacji usług i oferty tak, aby w perspektywie do 2030 r. móc zaproponować pasażerom najwyższy standard podróży. PKP Intercity podkreśla, że normą we wszystkich pociągach Spółki będzie m.in. klimatyzacja, gniazdka elektryczne, dostęp do usługi gastronomicznej, możliwość skorzystania z Wi-Fi oraz platformy multimedialnej, ułatwienie dostępu dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się, miejsca specjalne dla opiekunów z dziećmi oraz miejsca do przewozu rowerów.

Zarząd Spółki podkreśla, że celem Przewoźnika jest przygotowanie oferty handlowej odpowiadającej społecznym potrzebom i zmieniającym się realiom rynkowym, co przyspieszy rozwój kolei, jako najbardziej przyjaznego środowisku środka transportu publicznego. PKP Intercity podkreśla, że w 2016 r. posiadała jedynie 280 wagonów pasażerskich odpowiadających obecnym standardom wyposażenia, tzn. posiadających klimatyzację, zamknięty układ WC, drzwi odskokowo-przesuwne, indywidualne gniazdka 230V, Wi-Fi czy system informacji pasażerskiej. Obecnie jest ich już około 870, co oznacza wzrost o 590 pojazdów w okresie 5,5 roku i osiągnięcie ponad 310% poziomu z 2016 r. Spółka przekazała, że do obsługi pasażerów pozyskuje również składy zespolone - w 2022 roku zostało zmodernizowanych 5 elektrycznych składów trakcyjnych ED74, do końca 2023 będzie takich składów 14. W czerwcu 2019 r. PKP Intercity podpisała umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych (dalej: EZT) ED74 z konsorcjum spółek: Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. (dalej: Konsorcjum Spółek). Wartość kontraktu wynosi 274,8 mln zł brutto. Dostawa wszystkich zmodernizowanych pojazdów zaplanowana jest do końca 2023 r. Podczas modernizacji przechodzą one istotne zmiany, które podnoszą standard składów, tak aby w szerokim zakresie odpowiadały potrzebom i oczekiwaniom pasażerów. W zmodernizowanych pociągach pasażerowie skorzystają m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto, w każdym składzie zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego. Pojazdy będą również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo każdy skład ma posiadać wyznaczone miejsce do przewozu rowerów. Na komfort podróży wpłynie również lepsze wygłuszenie zmodernizowanych EZT. Spółka podkreśla, że w 2010 roku posiadała jedynie 14 sztuk ED74, obecnie posiada 74 sztuki EZT, które przechodzą kompleksową modernizację, a wszystkie pojazdy mogą kursować z prędkością ponad 160 km/h.

Dobra współpraca z Konsorcjum Spółek przełożyła się na dalsze kontrakty. Przedmiotem kolejnej, podpisanej przez PKP Intercity w grudniu 2020 r., umowy jest modernizacja 125 wagonów typu 111A i 141A oraz dokonanie ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania. Wartość zamówienia to ponad 540 mln zł brutto. Suma wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity a Konsorcjum Spółek w ramach programu inwestycyjnego Przewoźnika wynosi 2,017 mld zł brutto. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że ten ambitny proces unowocześniania floty polskiego przewoźnika realizowany jest przede wszystkim z polskimi producentami. PKP Intercity zauważa, że w ramach największego programu inwestycyjnego w historii Spółki realizowana jest nie tylko modernizacja taboru i jego unowocześnianie, ale również dostawy nowych pojazdów. Do końca 2023 r. Spółka odbierze 12 nowych EZT. Dzięki zakupionym pojazdom istotnie podwyższony zostanie nie tylko komfort podróżowania, ale skróci się również czas przejazdu. Zakup nowoczesnych EZT zapewnia także nowe miejsca pracy przy ich produkcji na terenie naszego kraju.

Do końca 2030 r., poza wcześniej opisanymi inwestycjami, planowane jest pozyskanie 23 nowych, szybkich EZT oraz 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych, a także wykonanie napraw i modernizacji mających na celu podniesienie standardu lub odnowienie taboru na poziomie P5 w 40 składach EZT. Jako kolejny przykład realizowanych przez Spółkę inwestycji, które podnoszą jakość i komfort podróży, PKP Intercity wskazuje zakup elektrycznych lokomotyw wielosystemowych, mogących prowadzić pojazdy z prędkością 200 km/h. Rozpoczęto postępowania zakupowe na dostawę 63 lokomotyw, z możliwością rozszerzenia o dostawę dodatkowych 32 lokomotyw oraz dostawę 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi, jak również, przewidziany w ramach strategii Spółki, zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości eksploatacyjnej co najmniej 250 km/h. Spółka przekazała, że w 2010 roku Spółka posiadała 57 lokomotyw elektrycznych, mogących prowadzić pociągi z prędkością 160 km/h (47 lokomotyw EP09, 10 lokomotyw EU44), natomiast w 2022 roku takich lokomotyw posiada 89 (46 lokomotyw EP09, 10 lokomotyw EU44, 30 lokomotyw EU160, 3 lokomotywy EU07A). Ponadto, poprawę jakości komfortu podróży od 2010 roku można zauważyć po wzroście posiadanych wagonów z klimatyzacją, od 411 w 2010 roku do 1226 na koniec lipca 2022 r.