Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Plan rozwoju węgierskiej komunikacji na lata 2007-2013

inforail
21.11.2006 22:17
Węgierskie Ministerstwo Gospodarki i Komunikacji podało do publicznej wiadomości Plan rozwoju na lata 2007–2013, według którego na inwestycje drogowe i kolejowe przeznaczy w tym okresie sumę 2000 miliardów forintów, a obok tego wyraża zgodę na zużycie dalszych 500 miliardów forintów na inwestycje finansowane prywatnie.
W programie tym figuruje 50 inwestycji drogowych i 7 kolejowych. Na polu inwestycji zarówno kolejowych jak i drogowych, pierwszoplanowe znaczenie mają projekty związane z modernizacją i rozwojem połączeń międzynarodowych kraju oraz połączeń międzyregionalnych i budowy modalnych ośrodków logistycznych.
Operatywny Program Komunikacyjny (Közlekedési Operatív Program —KÖZOP) zawiera źródła rozwojowe o ogólnej sumie 1700 miliardów forintów, reszta to regionalne źródła operatywne. Zanjdujące się do dyspozycji środki finansowe w 50% przeznaczone będą na inwestycje drogowe, przede wszystkim na budowę autostrad i dróg szybkiego ruchu, a w 50% na inwestycje kolejowe oraz komunikacji miejskiej.
O inwestycjach zamieszczonych w tym programie, a których współfinansowanie przewidziane jest ze źródeł unijnych, zadecyduje rząd po akceptacji ich przez Unię. Obecnie opublikowany projekt ma jeszcze charakter dyskusyjny. Ministerstwo oczekuje uwag zarówno zainteresowanych urzędów i firm, jak i osób prywatnych. Po zakończeniu ogólnonarodowej dyskusji pod koniec listopada br, opracowany zostanie ostateczny kształt tego projektu.
W planie inwestycji kolejowych znajduje się stworzenie systemu komunikacyjnego GSM dla koleji zarówno MÁV jak i GySEV-ROeEE oraz innych prywatnych koleji.
Do 2013 roku zmoderrnizowana zostanie 116-kilometrowa linia kolejowa GySEV-ROeEE Sopron—Szombathely—Körmend—Szentgotthárd. Z jednotorowej stanie się dwutorową, na której pociągi będą mogły rowijać prędkość 160 km/godz. Linia ta zostanie zelekryfikowana i zaopatrzona w najnowsze urządzenia zabezpieczania ruchu.
Zmodernizowana zostanie także 72-kilometrowa linia kolejowa Győr—Pápa—Celldömölk i nie wyklucza się przakazania jej kolejom GySEV-ROeEE. Będzie ona zelekryfikowana i zaopatrzona w nowoczesne urządzenia zabezpieczania ruchu. Zmodernizowana zostanie również 67-kilometrowa linia kolejowa Budapeszt—Székesfehérvár, stanowiąca fragment V. międzynarodowego korytarza kolejowego, oraz 53 kilometrowa linia kolejowa Budapest—Puszatszabolcs i 31-kilometrowa linia kolejowa Dombovár—Kaposvár, a także 175-kilometrowa linia kolejowa Pusztaszabolcs—Dombovár—Pécs, stanowiące fragmenty międzynarodowego korytarza kolejowego V.B, a w przypadku odcinka Dombovár—Pécs V.C.
Na trasie kolejowej Budapeszt—Segedyn (po węgiersku: Szeged) modernizacji poddany zostanie 60-kilometrowy odcinek między Kiskúnfélegyháza i Szeged, a na trasie kolejowej Budapeszt—Cegléd—Szolnok—Debreczyn (po węgiersku: Debrecen)—Nyíregyháza—Záhony, 121-kilometrowy odcinek Szolnok—Debrecen.
Na trasie IV. międzynarodowego korytarza kolejowego (Budapeszt—Nagykáta—Szolnok—Szajol—Békéscsaba—Biharkeresztes—Episcopia Bihor) zmodernizowane zostaną: 10-kilometrowy odcinek Szolnok—Szajol oraz 37-kilometrowy odcinek Gyoma—Békéscsaba—Episcopia Bihor. Prace obejmą również 65-kilometrowy odcinek z Hatvan do Salgótarján i Somoskőújfalúmiędzynarodowej linii kolejowej Budapeszt—Hatvan—Salgótarján—Fil’akovo—Zvoleń—Vrútky—Żylina—Katowice. Odcinek ten zostanie zelektryfikowany i zaopatrzony w nowoczesne urządzenia zabezpieczania ruchu.