Plan rozwoju węgierskiej komunikacji na lata 2007-2013
inforail
21.11.2006 22:17
Plan rozwoju węgierskiej komunikacji na lata 2007-2013
Węgierskie Ministerstwo Gospodarki i Komunikacji podało do publicznej wiadomości Plan rozwoju na lata 2007–2013, według którego na inwestycje drogowe i kolejowe przeznaczy w tym okresie sumę 2000 miliardów forintów, a obok tego wyraża zgodę na zużycie dalszych 500 miliardów forintów na inwestycje finansowane prywatnie.
W programie tym figuruje 50 inwestycji drogowych i 7 kolejowych. Na polu inwestycji zarówno kolejowych jak i drogowych, pierwszoplanowe znaczenie mają projekty związane z modernizacją i rozwojem połączeń międzynarodowych kraju oraz połączeń międzyregionalnych i budowy modalnych ośrodków logistycznych.
Operatywny Program Komunikacyjny (Közlekedési Operatív Program —KÖZOP) zawiera źródła rozwojowe o ogólnej sumie 1700 miliardów forintów, reszta to regionalne źródła operatywne. Zanjdujące się do dyspozycji środki finansowe w 50% przeznaczone będą na inwestycje drogowe, przede wszystkim na budowę autostrad i dróg szybkiego ruchu, a w 50% na inwestycje kolejowe oraz komunikacji miejskiej.
O inwestycjach zamieszczonych w tym programie, a których współfinansowanie przewidziane jest ze źródeł unijnych, zadecyduje rząd po akceptacji ich przez Unię. Obecnie opublikowany projekt ma jeszcze charakter dyskusyjny. Ministerstwo oczekuje uwag zarówno zainteresowanych urzędów i firm, jak i osób prywatnych. Po zakończeniu ogólnonarodowej dyskusji pod koniec listopada br, opracowany zostanie ostateczny kształt tego projektu.
W planie inwestycji kolejowych znajduje się stworzenie systemu komunikacyjnego GSM dla koleji zarówno MÁV jak i GySEV-ROeEE oraz innych prywatnych koleji.
Do 2013 roku zmoderrnizowana zostanie 116-kilometrowa linia kolejowa GySEV-ROeEE Sopron—Szombathely—Körmend—Szentgotthárd. Z jednotorowej stanie się dwutorową, na której pociągi będą mogły rowijać prędkość 160 km/godz. Linia ta zostanie zelekryfikowana i zaopatrzona w najnowsze urządzenia zabezpieczania ruchu.
Zmodernizowana zostanie także 72-kilometrowa linia kolejowa Győr—Pápa—Celldömölk i nie wyklucza się przakazania jej kolejom GySEV-ROeEE. Będzie ona zelekryfikowana i zaopatrzona w nowoczesne urządzenia zabezpieczania ruchu. Zmodernizowana zostanie również 67-kilometrowa linia kolejowa Budapeszt—Székesfehérvár, stanowiąca fragment V. międzynarodowego korytarza kolejowego, oraz 53 kilometrowa linia kolejowa Budapest—Puszatszabolcs i 31-kilometrowa linia kolejowa Dombovár—Kaposvár, a także 175-kilometrowa linia kolejowa Pusztaszabolcs—Dombovár—Pécs, stanowiące fragmenty międzynarodowego korytarza kolejowego V.B, a w przypadku odcinka Dombovár—Pécs V.C.
Na trasie kolejowej Budapeszt—Segedyn (po węgiersku: Szeged) modernizacji poddany zostanie 60-kilometrowy odcinek między Kiskúnfélegyháza i Szeged, a na trasie kolejowej Budapeszt—Cegléd—Szolnok—Debreczyn (po węgiersku: Debrecen)—Nyíregyháza—Záhony, 121-kilometrowy odcinek Szolnok—Debrecen.
Na trasie IV. międzynarodowego korytarza kolejowego (Budapeszt—Nagykáta—Szolnok—Szajol—Békéscsaba—Biharkeresztes—Episcopia Bihor) zmodernizowane zostaną: 10-kilometrowy odcinek Szolnok—Szajol oraz 37-kilometrowy odcinek Gyoma—Békéscsaba—Episcopia Bihor. Prace obejmą również 65-kilometrowy odcinek z Hatvan do Salgótarján i Somoskőújfalúmiędzynarodowej linii kolejowej Budapeszt—Hatvan—Salgótarján—Fil’akovo—Zvoleń—Vrútky—Żylina—Katowice. Odcinek ten zostanie zelektryfikowany i zaopatrzony w nowoczesne urządzenia zabezpieczania ruchu.
Więcej z Działu Kontrakty
Rządowe wsparcie dla kolei
12.06.2006
Warszawa: Parkuj i jedź dalej koleją
02.06.2006
Szczecin: Nowe połączenia kolejowe
02.06.2006
Poznań: Kolizja szynobusu
02.06.2006
Olsztyn: Rzadki rozkład
02.06.2006
Lublin: Nad morze o tydzień szybciej
02.06.2006
Ełk: Pociąg do Suwałk
02.06.2006
I Kongres Transportu Polskiego
28.05.2006
Warszawa: Pojedziemy pociągami Flirt
26.05.2006
Warszawa: Kolej jednak trafi na parkiet
26.05.2006
Warszawa: Apartamentowce na torach
26.05.2006
Suwałki: Kolej na Suwałki
26.05.2006
Poznań: Zerowe szanse na szybką kolej
26.05.2006
Kraków: Ile pociągów pójdzie pod nóż?
26.05.2006
Kraków: Rusza „papieski pociąg”
26.05.2006
Gdańsk: Przystanek Gdańsk Śródmieście
26.05.2006
Bydgoszcz: Pięć nowych szynobusów
26.05.2006
Gdynia: Nowe wzory biletów SKM
23.05.2006
Warszawa: Uciekająca kolej przyszłości
21.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zielona Góra: Szynobusem do Niemiec
14.05.2009
Warszawa: Żubr wyjechał z puszczy
14.05.2009
Budapeszt: Nowy kodeks kolejowy
14.05.2009
Gdynia: Newag zmodernizuje EN71 SKM
13.05.2009
Warszawa: Noc Muzeów z PKP Intercity
13.05.2009
Poznań: Pożar wagonu z bezdomnymi
13.05.2009
Metra- królestwo wagonów galeryjnych
12.05.2009
Warszawa: Z Warsem od morza do Tatr
08.05.2009
Więcej z Działu Producenci
Szerokotorowe lokomotywy spalinowe KZ
28.04.2009
Olsztyn: Pesa dostarczy 3 nowe SZT
24.04.2009
Rosyjskie wagony pasażerskie
24.02.2009
Bydgoszcz: 2 składy ATR220 dla FNM
19.02.2009
Katowice: Awarie Flirtów
23.01.2009
Toruń: Nowe wagony z bydgoskiej PESA
23.12.2008
Opole: Dotarł kolejny autobus szynowy
22.12.2008
Autosan dla transportu kolejowego
25.11.2008
Dwutygodniowy przegląd aktualności
12.08.2008
Nowy Sącz: Kolejne 311D dla LHS
11.08.2008
Toruń: PKP CARGO WAGON z certyfikatem
23.07.2008
Więcej z Działu Infrastruktura
Sopot: PRK 7 wykona remont peronu
06.05.2009
Toruń: Rozbiórka nastawni Tr-10
16.04.2009
Katowice: Remont rozjazdu
16.04.2009
Lublin: Remont dworca Włoszczowa
20.03.2009