Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP wychodzi na prostą

inforail
02.05.2008 13:29
W 2007 roku przychody Grupy Polskie Koleje Państwowe wyniosły 11 mld 296 mln zł –poinformował na konferencji prasowej Prezes PKP S.A. –Andrzej Wach. Pierwszy raz w historii Grupa PKP osiągnęła skonsolidowany zysk. W ubiegłym roku wyniósł on 77 mln złotych. Na dziesięć spółek z grupy w 2007 roku zysk osiągnęły wszystkie poza PKP Polskie Linie Kolejowe. Rekordowy był również poziom inwestycji – 3 mld 594 mln zł – największy od kilkunastu lat. Szef polskich kolei dodał, iż na rok 2008 Spółka również planuje wynik 'zero plus’. Odnotowaliśmy w ubiegłym roku zysk. Chcielibyśmy, by ta tendencja została utrzymana –powiedział.
Inwestycje PKP SA 2002-2007Koszty działalności PKP SA 2002-2007
Osiągnięty w 2007 roku wynik finansowy to między innymi zasługa mniejszych kosztów. Zmniejszono je w ciągu roku o 600 mln zł. Zysk został osiągnięty również za sprawą większej ilości przewożonych pasażerów, których liczba wzrosła o 8 mln w porównaniu do 2006 roku. Świadczy to o tym, że pasażerowie wracają na kolej –ocenił Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk. Istotne znaczenie miało także większe zaangażowanie samorządów województw w finansowanie tych połączeń regionalnych, które zostały przez samorządy zamówione, mimo że są deficytowe. Mimo to Andrzej Wach mówił, że w planach na ten rok jest wzrost liczby przewożonych pasażerów oraz utrzymanie zeszłorocznego poziomu przewozu towarów. Warto w tym miejscu wspomnieć, iż w 2007 roku PKP Cargo przewiozło o 2,8 % mniej ładunków niż rok wcześniej. Prezes PKP S.A. tłumaczył to ciągłym rozwojem przewoźników prywatnych, którzy coraz śmielej wchodzą na polski rynek. Z kolei PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa przewiozła o 17 % więcej ładunków.
Wyniki PKP SA 2002-2007Zatrudnienie PKP SA 2002-2007
W 2007 roku Grupa PKP zmniejszyła zatrudnienie o 3 tysiące etatów do 123 tysięcy zatrudnionych osób. Rekordowy był poziom wydatków inwestycyjnych Grupy PKP –3 mld 594 mln złotych. W 2006 roku inwestycje miały wartość 1 mld 930 mln złotych. Środki na inwestycje pochodziły w większości ze środków: Unii Europejskiej, własnych i budżetu Państwa.
Ponad 55% wydanych funduszy Grupa PKP zainwestowała w modernizację dróg kolejowych, około 20% wykorzystano na modernizację i zakup nowego taboru kolejowego.
W 2007 Grupa PKP drugi rok z rzędu w ciągu ostatnich lat zwiększyła liczbę przewożonych pasażerów. Z usług przewoźników znajdujących się w Grupie PKP skorzystało w zeszłym roku 227 milionów klientów.
Jak wspominaliśmy na wstępie, w 2008 roku Grupa PKP będzie dążyć do wyniku finansowego na podobnym poziomie. W tym roku dziesięć spółek tworzących Grupę koncentruje się na: realizacji planowanych inwestycji w dworce kolejowe, drogi kolejowe oraz tabor kolejowy, przygotowaniach do prywatyzacji spółek PKP Intercity i PKP CARGO. Bardzo istotne znaczenie będzie miał również proces usamorządowienia spółki PKP Przewozy Regionalne i trwająca od kilku lat współpraca z samorządami dotycząca dworców kolejowych i nieruchomości. Planowanym zmianom ma towarzyszyć obecny wzrost liczby przewożonych pasażerów i wzrost tonokilometrów transportowanych towarów.
Konferencja prasowa (foto: MI)
Ważną informację przedstawił obecny na konferencji Minister Infrastruktury –Cezary Grabarczyk, który potwierdził, iż PKP Intercity i PKP Cargo rzeczywiście zostały wpisane do przyjętego niedawno  planu prywatyzacji. Sądzę, że w przyszłym roku dojdzie do upublicznienia Intercity. Został już bowiem wyłoniony doradca prywatyzacyjny – dodał.  
Żródło: PKP S.A., Ministerstwo Infrastruktury