Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP wybrały wykonawcę modernizacji dworca w Dąbrowie Górniczej

inforail
21.10.2021 14:45
Wykonawcę przebudowy i modernizacji opuszczonego dziś budynku głównego dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej (Śląskie) wybrała spółka PKP SA.

Ogłaszając przetarg kolej deklarowała, że chce rozpocząć prace jeszcze w tym roku – współpracując przy większej inwestycji lokalnego samorządu.

Jest wykonawca prac

Jak przekazał w czwartek na swoim facebookowym profilu prezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak, właściciel dworca w centrum, czyli spółka PKP SA, poinformował o wyłonieniu wykonawcy prac.

„Będzie nim firma Berger Bau, która wyremontuje budynek w ciągu 15 miesięcy od chwili podpisania umowy” – napisał Bazylak. Z informacji na platformie przetargowej PKP SA wynika, że firma Berger Bau zaproponowała cenę niespełna 15 mln zł, przy budżecie zamówienia 16,4 mln zł brutto. Cena jest jedynym kryterium oceny ofert w tym postępowaniu.

Dąbrowa Górnicza to najbardziej wysunięty na północny wschód duży ośrodek Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kilka lat temu tamtejszy samorząd rozpoczął program „Promowanie zielonej mobilności...”, zakładający budowę oferty komunikacji zbiorowej konkurencyjnej dla transportu indywidualnego.

Miasto w 2017 r. nawiązało współpracę ws. przedsięwzięcia z zarządcą kolejowej infrastruktury, spółką PKP Polskie Linie Kolejowe oraz zarządcą kolejowych nieruchomości, spółką PKP SA. Kluczowym założeniem „Promowania zielonej mobilności...” stała się poprawa dostępności do dąbrowskich dworców: w centrum i dzielnicach Gołonóg oraz Ząbkowice (wszystkie położone są na głównej linii kolejowej Gliwice - Katowice - Częstochowa).

Następnie miasto oraz PLK w uzgodnieniu przygotowały projekty, a potem przetargi na prace budowlane, które w Ząbkowicach (obejmowały głównie nowy układ komunikacyjny) zostały zakończone w 2019 r., a w centrum i Gołonogu trwają od ub. roku. W ramach obu trwających inwestycji powstają m.in. parkingi, przystanki autobusowe, tunele pod torami w miejsce przejazdów oraz połączenia piesze i rowerowe.

Rewitalizacja dworców

Równoległa współpraca miasta z PKP SA dotyczy przygotowania rewitalizacji dwóch dąbrowskich dworców: zabytkowego dworca Dąbrowa Górnicza oraz dworca Dąbrowa Górnicza Gołonóg. Uzgodniono inwestycje, mające umożliwić przywrócenie obsługi pasażerskiej w obu budynkach, umieszczono też oba obiekty w Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.

Zamknięty budynek dworca w centrum Dąbrowy Górniczej jest bardzo podobny do odnowionego w poprzednich latach, oddalonego o ok. 30 km, pochodzącego z lat 80. XIX wieku budynku dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej w Myszkowie.

Ogłaszając przetarg na przebudowę i modernizację pochodzącego z 1888 r. dąbrowskiego dworca na tej samej historycznej trasie, spółka PKP SA zapowiadała, że renowacji zostanie poddana ceglana elewacja: będzie wyczyszczona i uzupełniona, przy zachowaniu fryzów i innych detali architektonicznych. Odtworzone na wzór historycznych mają być stolarka okienna i drzwiowa oraz poszycie dachowe. Założona zostanie iluminacja budynku.

Zmieni się też jego wnętrze. Przywrócona zostanie obsługa podróżnych, która będzie odbywać się w holu, pełniącym jednocześnie funkcję ogrzewanej i klimatyzowanej poczekalni. Przewidziano częściowo ceglane wykończenie ścian, a częściowo pomalowanie ich w odcieniach szarości. Posadzkę utworzą granitowe płyty.

Poczekalnia będzie wyposażona w ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy i elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. Obok zaprojektowano pomieszczenia kas biletowych, dwa lokale na wynajem, a w zachodnim skrzydle na dwóch kondygnacjach - powierzchnie przeznaczone dla lokalnego samorządu. Resztę pomieszczeń zajmą pomieszczenia techniczne oraz biura.

Obiekt ma być dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W budynku i jego otoczeniu zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, a pod ziemią - zbiorniki do magazynowania wody deszczowej do spłukiwania toalet. Planowane jest ocieplenie obiektu od wewnątrz i ogrzewanie go za pomocą pomp ciepła. Bezpieczeństwo mają zapewniać systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Zmienić ma się również otoczenia dworca. Oprócz nowych nawierzchni po stronie wschodniej, powstanie 10 miejsc postojowych oraz wiata rowerowa. Uporządkowana zostanie zieleń, a obok parkingu zaplanowano ogrody deszczowe suche o powierzchni 256 m kw. Zadaniem ok. 2,5 tys. roślin będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby.

Jednocześnie ze staraniami władz Dąbrowy Górniczej i ich współpracą ze spółkami PKP PLK i PKP SA Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia od niemal początku swojej działalności w 2018 r. przygotowuje koncepcję Kolei Metropolitalnej: oferty szybkich pociągów aglomeracyjnych zapewniających trzon transportu publicznego w regionie. Przewidywane dwie główne trasy, dla których inwestycje przygotowują PKP PLK, to Gliwice – Dąbrowa Górnicza oraz Tarnowskie Góry – Tychy.

Poza budową centrów przesiadkowych, dąbrowski program „Promowania zielonej mobilności...”, zakłada m.in. budowę dróg rowerowych i częściową przebudowę infrastruktury drogowej w ciągu głównych ulic: Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego, równolegle z inwestycją przygotowaną przez spółkę Tramwaje Śląskie.(PAP)