PKP wdrażają system GSM-R
Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej (GSM-R)zacznie działać na linii kolejowej o długości ponad 850 km, która łączy m.in.Poznań i Warszawę i jest częścią trasy Berlin-Moskwa. Inwestycja kosztuje ok.350 mln zł. Linia kolejowa E 20 łączy zachód Polski ze wschodem i przebiegaprzez pięć województw.
Magistrala łącząca Kunowice z Terespolem jest jedną zpierwszych w kraju tras, którą obejmie GSM-R. Obecnie trwają ostatnie pracezwiązane z instalacją wież radiokomunikacyjnych systemu – wzdłuż trasy będzie107 takich konstrukcji. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską.System zapewnia łączność głosową głównie między maszynistami a tzw. drużynamiruchu.
Jak zapowiedział w poniedziałek na konferencji prasowejZbigniew Wolny z biura prasowego PKP PLK, w grudniu zostaną zakończonezadania inwestycyjne na tej linii”. – Mówiąc prostym językiem, tosystem podobny do telefonii komórkowej istniejącej na całym świcie, ale to jestsystem wewnętrzny, który będzie stosowany tylko na kolei. Opiera się nawysokich, ponad 40-metrowych wieżach – tłumaczył Wolny. Wdrożenie systemu wiążesię z rozbudową sieci światłowodowej oraz węzłów centrali komunikacyjnej wPoznaniu i Warszawie.
Dyrektor projektu Marek Kroc z PKP PLK wytłumaczył, że”R” w nazwie systemu oznacza dodatkowe funkcjonalności iniezawodność. – Nie ma możliwości, żeby w systemie GSM-R zabrakło sygnału dotransmisji głosu i danych – zapewnił. Porównał obecnie wykorzystywany przezpolską kolej system do CB radia. – Jest to system simplex, rozgłoszeniowy -kiedy jeden mówi, wszyscy słuchają, kiedy jeden odpowiada, wszyscy słyszą -tłumaczył.
GSM-R zaś pozwala na jednoczesną komunikację w obukierunkach – tak jak w telefonie. – Żeby maszynista mógł się komunikować wnowym systemie, musi być w lokomotywie, która ma takie radio – mówił Kroc iprzyznał, że w Polsce na razie jest niewiele takich pociągów. Stary systemkomunikacji będzie nadal działał równolegle. – Musimy utrzymywać dwa systemy domomentu, gdy nie zabudujemy całego kraju GSM-R. Nie możemy pozostawić pociągówbez łączności – tłumaczył.
PKP PLK przekazują, że wdrożenie systemu GSM-R jestpierwszym krokiem do wprowadzenia Europejskiego Systemu Zarządzania RuchemKolejowym (ERTMS).Poza łącznością głosową system GSM-R jest podstawą dotransmisji danych dla systemu bezpiecznej kontroli jazdy pociągów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Oznacza to, że system automatycznie kontroluje prędkośćpociągu, drogę hamowania, wszystkie elementy, które mogą stanowić ryzyko -wyjaśnił Kroc. Według PKP PLK system pozwoli na poprawę efektywnościprowadzenia ruchu kolejowego i podniesie bezpieczeństwo na torach. Osobyodpowiedzialne za prowadzenie ruchu pociągów będą z dużym wyprzedzenieminformowane o potencjalnych zagrożeniach na trasie.
GSM-R jest już wdrożony na odcinku innej linii kolejowej zBielawy Dolnej do Legnicy; trwa certyfikacja odcinka Legnica-Wrocław-Opole – wsumie to około 165 km. Odcinek ten jest wyposażony w system ETCS i jakzapowiada dyrektor Kroc, „na tym odcinku będzie sprawdzany, testowany pełnysystem ERTMS”.
ERTMS jest też wdrażany na liniach z Gdyni do Warszawy iWarszawy do Łodzi. ERTMS, czyli Europejski System Zarzadzania Ruchem Kolejowym,składa się z dwóch podsystemów ETCS (Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem)oraz GSM-R. ETCS pozwala m.in. na przekazywanie do kabiny maszynisty informacjiz urządzeń sterowania ruchem kolejowym, ciągłą kontrolę pracy maszynisty,sygnalizację kabinową. System np. po przekroczeniu maksymalnej prędkościpociągu sam może wyhamować, pokazuje też wszystkie informacje na specjalnymekranie w kabinie maszynisty.
„