Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP SKM z unijną kasą

inforail
26.04.2017 06:32

Umowy dotyczącedotacji z Unii Europejskiej na budowę na Pomorzu siedmiu węzłów transportowychi modernizację infrastruktury SKM podpisano we wtorek w Gdańsku. Inwestycjewarte są w sumie 302 mln zł, a dotacja z UE wyniesie 146 mln zł.

Podpisanie umów z przedstawicielami gminnych samorządów ifirmy PKP Szybka Kolej Miejska (SKM) w Trójmieście sp. z o.o. miało miejsce wUrzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Jak poinformowała rzecznik prasowa Urzędu, MałgorzataPisarewicz, największe dofinansowanie ? w wysokości 61 mln zł otrzyma wart wsumie 139 mln zł projekt PKP SKM. Przedsięwzięcie to zakłada modernizacjębudynku Dworca Podmiejskiego na stacji Gdynia Główna (wraz z peronem SKM) orazmodernizację 8 przystanków SKM w Rumi Janowo i Gdańsku Stoczni oraz Gdyni:Chyloni, Leszczynkach, Grabówku, Stoczni, Redłowie i Orłowo. Infrastruktura natych stacjach ma zostać dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Częścią tego projektu jest także budowa na linii 250,użytkowanej przez SKM, systemu zarządzania informacją pasażerską (chodzi m.in.,o tablice informacyjne na przystankach dostarczające dokładną i aktualnąinformację o ruchu pociągów SKM), z monitoringiem, kontrolą pracy urządzeń,systemem przeciwpożarowym itp. System ma pozwoli m.in. lepiej kontrolowaćbezpieczeństwo pasażerów i funkcjonowanie urządzeń na tej linii.

Całe przedsięwzięcie ma zostać zrealizowane do końca czerwca2023 r. Według szacunków SKM, rocznie z infrastruktury, która będziemodernizowana, korzysta blisko 37 mln pasażerów.

Wśród podpisanych we wtorek umów, drugie pod względemwysokości dofinansowanie unijne otrzymało miasto Gdynia na budowę węzłaintegracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej KoleiMetropolitalnej (PKM) ? Gdynia Karwiny. Wartość projekt to 68 mln zł, z czego34,6 mln zł pochodzić będzie z UE.

W ramach przedsięwzięcia, które ma zostać zrealizowane dokońca 2021 r., w sąsiedztwie przystanku PKM Gdynia Karwiny ma zostać wybudowanywielopoziomowy parking, rozbudowane i przebudowane zostaną ulice w bezpośrednimotoczeniu węzła integracyjnego, powstaną też nowe trasy rowerowe i chodniki.

„Celem realizacji tego projektu jest zwiększenie liczbypasażerów transportu zbiorowego w Gdyni, oszczędność czasu przejazdu, spadekemisji zanieczyszczeń, spadek hałasu i zmniejszenie liczby wypadków” ?poinformowała Pisarewicz.

Podobne cele, jak gdyński projekt, mają zostać osiągniętedzięki budowie sześciu innych węzłów integracyjnych, na unijne dofinansowaniektórych podpisano we wtorek umowy.

Wśród beneficjentów znalazło się m.in. miasto Sopot, którechce np. zbudować ? kosztem 23 mln zł, przy unijnym dofinansowaniu na poziomie14,5 mln zł – węzeł integracyjny w Sopocie Kamiennym Potoku. Ta inwestycja maułatwić pasażerom korzystanie z autobusowego, trolejbusowego oraz kolejowegotransportu publicznego i lepiej łączyć te podróże z dojazdami z pomocą samochodówosobowych (taxi, samochody prywatne) oraz rowerów. Ten projekt ? dedykowanyponad milionowi pasażerów rocznie, ma zostać zrealizowany do końca grudnia 2020r.

W myśl podpisanych we wtorek umów węzły integrującetransport publiczny z prywatnym mają powstać w Nowym Dworze Gdańskim,Władysławowie, Tczewie, Pucku i w gminie Wejherowo (z lokalizacją wGościcinie). Te inwestycje zostaną zakończone w różnym czasie ? ostatnia z nich(Gościcino) ? ma zostać zakończona w grudniu 2022 r.

Wszystkie dotacje, w sprawie których podpisano we wtorekumowy, pochodzić będą ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dlaWojewództwa Pomorskiego na lata 2014-2020.