Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP SKM o opłacie dworcowej

inforail
11.04.2011 15:59
1. Pozytywnie oceniamy wszelkie działania podejmowane na rzecz rewitalizacji dworców kolejowych. Dotyczy to w szczególności powołania podmiotu dedykowanego do obsługi oraz utrzymania w należytym stanie technicznym i sanitarnym obiektów dworcowych, tj. Spółki Dworzec Polski S.A. W szczególności pozytywnie oceniamy ideę skategoryzowania obiektów infrastruktury dworcowej;
2. Ze zrozumieniem odnosimy się do konieczności ponoszenia przez wszystkich użytkowników obiektów infrastruktury dworcowej opłat związanych z utrzymaniem i eksploatacją tych obiektów. Prezentujemy jednakże stanowisko, że koszty użytkowania dworców kolejowych powinny być ponoszone proporcjonalnie przez przewoźników, jednostki samorządu terytorialnego oraz, w formie subwencji przez budżet państwa. Dworce kolejowe stanowiąc element infrastruktury transportowej Państwa nie są i nie mogą być finansowane wyłącznie przez przedsiębiorstwa transportowe, gdyż w wielu wypadkach wpisują się one w miejskie ciągi komunikacyjne. Fakt lokalizacji tam obiektów usługowych powoduje, że dworce są odwiedzane nie tylko przez pasażerów (podróżnych), ale także przez mieszkańców miast i miejscowości, dla których taki obiekt handlowy (usługowy) zlokalizowany na dworcu jest docelowym punktem „podróży”(bez korzystania z pasażerskiej usługi przewozowej) i którzy zaspokajają tam swoje codzienne potrzeby w zakresie zakupów, usług itp.;
3. Stoimy na stanowisku, że dworce kolejowe są niezbędne dla każdej kategorii przewozów. Stwierdzenie takie uzasadnia nie tylko nasza praktyka, ale również brzmienie przepisów powszechnie obowiązujących –zarówno Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, jak również przepisów krajowych (ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym czy projektowana zmiana ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym). Prawo to nakłada na zarządcę dworca szereg obowiązków, w tym w głównej mierze w zakresie obsługi osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Dworzec kolejowy jest miejscem odprawy podróżnych, w tym także miejscem zlokalizowana rozkładu jazdy pociągów oraz innych, wymaganych przepisami, informacji;
4. PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. biorąc powyższe pod uwagę stoi na stanowisku, że opłata dworcowa powinna zawierać w sobie elementy wszystkich opłat ponoszonych obecnie przez przewoźników z tytułu korzystania z infrastruktury dworcowej (powierzchnie wspólne, opłata za korzystanie z megafonu i pragotronu itp.). Wysokość tej opłaty powinna być zróżnicowana w zależności od kategorii przewozów (wyższa dla przewozów międzywojewódzkich, które ze swej zasady powodują, iż podróże mają charakter incydentalny, a stopień korzystania z infrastruktury dworcowej przez podróżnego jest relatywnie większy niż w przypadku przewozów o charakterze regionalnym czy aglomeracyjnym, gdzie większość pasażerów odbywa przejazdy systematyczne, najczęściej na podstawie biletów okresowych, a więc wykorzystanie infrastruktury dworcowej jest mniejsze). Ponadto obciążenie przewoźników opłatą dworcową (co do zasady zrównoważone zmniejszeniem wydatków ponoszonych na rzecz innych podmiotów, oferujących dostawę mediów czy usługi w zakresie informacji megafonowej i pragotronowej) nie powinno skutkować wzrostem cen biletów, a tym samym utratą lub zmniejszeniem konkurencyjności transportu kolejowego;
5. Chcemy również zgłosić uwagę o charakterze merytorycznym co do sposobu obliczania wysokości opłaty dworcowej, gdzie jednym z kryteriów jest długość pociągu i w tym tylko zakresie proponujemy wprowadzić pułapy albo co 1 metr albo przynajmniej co 10 metrów, ponieważ naszym zdaniem odda to wiernie faktyczną zajętość krawędzi peronowej przez tabor kolejowy.