PKP SA: Oszczędzamy i podnosimy jakość sprzątania dworców oraz taboru
Ponad 60% pasażerów jest zadowolonych z poziomu czystości i utrzymaniadworców ? poinformował dziś Piotr Ciżkowicz, członek Zarządu PKP SA. Odnoszącsię do przeszłości stwierdził, iż zdarzały się w tym zakresie nieprawidłowości.Firmy sprzątające obiekty nie wywiązywały się należycie ze swoich obowiązków,zaś nieprawidłowości te nie były ?wyłapywane? przez osoby odpowiedzialne zakontrolę tych prac. Obecnie sytuacja ta się zmieniła.
Trzyetapowy audyt
Jak poinformował Ciżkowicz aktualnie PKP SA przeprowadzajątrzystopniowy audyt dworców. Pierwszy etap to audyt z poziomu firmy sprzątającej,która ma obowiązek przesyłać raporty do PKP. Drugi krok to audyt PKP SA. Trzecizaś to audyt tajemniczych klientów. Taki model sprzątania dworców jest wykorzystywanyprzez spółkę od lipca 2014 roku. Tajemniczy klient zajmuje się nie tylko kontrolączystości dworca. Przechodzi ona cały cykl, który zwykle musi przejść ?zwykłypasażer?. To zakup biletu, kontrola czystości dworca, jazda pociągiem czy ocenapracy konduktora.
Jak poinformował Ciżkowicz jeszcze w 2012 roku zdarzały sięsytuacje, że na jednym dworcu usługi sprzątania obiektu świadczyły nawet trzyfirmy, oferujące różny standard usługi. Jaki był efekt? ? łatwo sobiewyobrazić. Teraz to się zmieniło. Mimo, iż PKP SA nie zaoszczędziły w tymzakresie żadnych środków to jednak liczy się poprawa standardów.
Czysty tabor
Podobne standardy zostały wprowadzone przy kontrolowaniuczystości taboru PKP Intercity. Piotr Ciżkowicz poinformował, że firmyzgłaszające się do przetargów wiedzą, że zamawiający będzie egzekwował to,czego oczekuje i wymaga. I dodał, że zdarzają się postępowania, w których ztego powodu nie pojawia się żadna oferta. Wówczas przewoźnik musi sprzątaćtabor własnymi siłami.
Informacje na temat standardów utrzymania czystości dworcówi taboru zostały przedstawione w kontekście działalności grupy zakupowej,funkcjonującej w ramach Grupy PKP. Od stycznia br. dzięki wspólnympostępowaniom udało się wygenerować oszczędności rzędu 70 mln zł. Do końca rokukwota ta może jeszcze wzrosnąć. Jednym ze wspólnych postępowań było właśnie tona sprzątanie dworców. Od 2014 roku księgą czystości zostało objętych 2700 dworcóww całej Polsce.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nie tylko dworce
Wspólne postępowania to nie tylko dworce. Grupa Zakupowa PKPprzeprowadziła już ok. 50 postępowań. Największe zakończone przetargi pozwoliłym.in. na wspólny zakup oleju napędowego, opałowego czy dostawy paliw w ramachsytemu kart flotowych. Nie należy też zapominać o mniejszych kategoriachzakupowych, które w skali Grupy PKP są istotne, jak zakup komputerów, czymateriałów biurowych, których łączna wartość przekracza w tym okresie 50 mlnzłotych ? powiedział Jan Starzyk, dyrektor zarządzający ds. operacyjnych ikontrolingu PKP S.A. i jednocześnie przewodniczący grupy zakupowej.
Obecnie w ramach grupy przygotowywanych lub prowadzonychjest około 15 kolejnych postępowań. Obecnie w jej skład wchodzi 8 spółeknależących do Grupy PKP. To PKP S.A., PKP Intercity, PKP Cargo, PKP PLK, PKPLHS, PKP Informatyka, a także TK Telekom i PKP Energetyka. Ich wspólne zakupy pozwoliływ tym roku na rekordowo wysokie oszczędności. Ponad dwukrotnie przewyższyły oneoszczędności z przetargów organizowanych w 2013 i 2014 r., które wyniosłyodpowiednio 26 i 35 mln zł. Rekordowa jest również szacowana wartość postępowań,które mają zostać przeprowadzone w tym roku ? wyniesie ona ok. 1 mld zł.
„