PKP Polskie Linie Kolejowe zrealizowały program rozjazdowy

inforail
18.10.2019 12:45

PKP PLK podały dziś(18 października), że na sieci kolejowej zamontowano 244 rozjazdów. To ważneelementy torów.

Nowe urządzenia oznaczają dla pasażerów bezpieczne i wygodnepodróże, a w ruchu towarowym bardziej efektywny przewóz ładunków. Program zaponad 214 mln zł jest współfinansowany ze środków unijnych POIiŚ.

Spółka poinformowała, że program rozjazdowy likwidujepunktowe ograniczenia prędkości. Pozwala to na płynną jazdę pociągów orazutrzymanie rozkładowych, a nawet skracanie czasów podróży. Nowe rozjazdyzwiększają poziom bezpieczeństwa i eliminują przerwy na linii, związane zusuwaniem usterek. Dzięki nowym rozjazdom pociągi sprawnie zmieniają tor, np.przejeżdżają z toru głównego na tory sąsiednie. Dla składów towarowych płynnyprzejazd, bez zbędnych zwolnień, to bardziej ekonomiczny przewóz ładunków.

Łącznie, w ramach programu rozjazdowego zamontowano 244 nowerozjazdy w 12 województwach. Urządzenia zapewniają sprawniejsze przejazdypociągów m.in. na stacjach Elbląg, Smardzów Wrocławski, Kraski, Radom Wschodni,Poznań Górczyn i Bąkowiec.

Najwięcej nowych rozjazdów zabudowano na torach wwojewództwach: wielkopolskim (62), zachodniopomorskim (41), mazowieckim (28),świętokrzyskim (24), dolnośląskim (21) i kujawsko-pomorskim (21). Kilkanaścienowych urządzeń służy w woj. lubelskim (12). Zrealizowano w latach 2018-19 r.

Sprawny przejazdtakże zimą

Aby zapewnić sprawne podróże także w trudnych warunkachpogodowych wszystkie rozjazdy wyposażane zostały w system elektrycznegoogrzewania rozjazdów (EOR). EOR zapobiega zamarzaniu rozjazdów i ułatwiausuwanie śniegu i lodu. Gwarantuje to dobre działanie urządzeń i większąniezawodność transportu kolejowego. Nowoczesne technologie umożliwiająautomatyczne załączanie ogrzewania w zależności od zmian temperatury.

Mniej zmian na linii

Szybką realizację prac zapewniła tzw. blokowa wymianarozjazdów. Większość rozjazdów dostarczano na miejsce budowy na specjalnychwagonach – platformach, w kilku blokach. Stare rozjazdy i przylegające do nichodcinki torów były demontowane i po przygotowaniu podłoża od razu zastępowaneprzez nowe. Takie postępowanie skracało czas montażu i ograniczało zmiany wrozkładzie jazdy. Technologia blokowa została wykorzystana m.in. przy montażunajdłuższych rozjazdów (o promieniu 1200 metrów) w Szczukowicach i Gutowcu.

Projekt rozjazdowyzwiększa poziom bezpieczeństwa na kolei

PKP Polskie Linie Kolejowe podały, że konsekwentnie podnosząpoziom bezpieczeństwa na sieci kolejowej. Montowane są nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, budowanebezkolizyjne skrzyżowania kolejowo-drogowe, wymieniane tory i sieć trakcyjna.Temu celowi służy także wymiana 244 rozjazdów z projektu „Poprawabezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonymstandardzie konstrukcyjnym, etap II”.

Poza programem rozjazdowym, PKP Polskie Linie Kolejowemontują też nowe urządzenia podczas modernizacji linii w ramach KrajowegoProgramu Kolejowego. W tej perspektywie finansowej (lata 2014-2020) spółka zmodernizujeponad 5000 rozjazdów.

Projekt pn. „Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowychrozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym – etap II” jestwspółfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ5.2-20). Wartość projektu 214 533 800 zł.