PKP PLK znowu poskąpiły kasy, remont w Kuźnicy niedoszacowany
Firmy, które zgłosiłysię do przetargu na realizację trzech inwestycji na kolei w rejonie KuźnicyBiałostockiej (Podlaskie) proponują za te prace znacznie więcej pieniędzy niżprzeznaczają na ten cel PKP PLK SA – wynika z informacji po otwarciu ofert.
W PKP Polskie Linie Kolejowe otwarto oferty w przetargu naprojekt i prace budowlane, w ramach których ma być zrewitalizowana linia 57Kuźnica-Geniusze i linia 923 Bufałowo Wschód-Bufałowo (jako jedno zadanie),modernizowana linia nr 6 Białystok-Sokółka-Kuźnica Białostocka orazprzeprowadzone prace na kolejowym polsko-białoruskim przejściu granicznym wKuźnicy Białostockiej.
Łącznie na te trzy inwestycje PKP PLK przeznaczyły 447,1 mlnzł netto; taka jest łączna wartość zamówienia w tym przetargu. Zgłosiły się doniego dwa podmioty: Trakcja PRKiL SA z Warszawy oraz konsorcjum trzech firm:Intop Warszawa sp. z o.o., Przedsiębiorstwa Budownictwa Inżynieryjnego iKolejowego sp. z o.o. i Przedsiębiorstwa Usługowo Handlowego Rajbud sp. z o.o.z Szymbarku – poinformował PAP w czwartek Karol Jakubowski z biura prasowegoPKP PLK.
Dodał, że trwa analiza ofert i po niej będą podejmowanedalsze decyzje.
Postępowanie przetargowe jest podzielone na trzy części.Ceny zaproponowane przez oba podmioty na pierwsze zadanie (Kuźnica-Geniuszeoraz Bufałowo Wschód – Bufałowo) wahają się od 195 do blisko 291 mln zł netto,podczas gdy PKP PLK przewidziało na te inwestycje ponad 96,2 mln zł netto.
Ofertę na prace na linii Białystok-Sokółka-KuźnicaBiałostocka złożyła tylko Trakcja PRKiL i zaproponowała ponad 713,6 mln zł -wartość zamówienia na to zadanie to tymczasem 346,8 mln zł netto.
Pracami w obrębie samego przejścia w Kuźnicy jest natomiastzainteresowane drugie konsorcjum, które zaproponowało cenę 10 mln zł. Wartośćzamówienia to 4 mln zł netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dwie z inwestycji wokół Kuźnicy (poza pracami na przejściugranicznym) są dofinansowane z UE z Regionalnego Programu OperacyjnegoWojewództwa Podlaskiego (RPOWP) 2014-2020. PKP PLK dostaje dotacje w trybiepozakonkursowym. Samorząd województwa, który realizuje ten program podkreślałwielokrotnie wcześniej, że PKP PLK zbyt wolno przystępują do tych inwestycji.
W ostatnich tygodniach marszałek Jerzy Leszczyński iwicemarszałek Maciej Żywno poinformowali, że do urzędu marszałkowskiegowpłynęło pismo od PKP PLK SA Centrum Realizacji Inwestycji Region Centralny, wktórym spółka wnosi o przesunięcie kwoty 49,8 mln zł netto z UE z RPOWP zprojektu Łapy-Śniadowo na realizację na liniach w rejonie Kuźnicy.
Argumentowano to przewidywaną zmianą wartości projektów napodstawie nowych kosztorysów. PKP PLK przypominało także, że we wrześniu, zpowodu zbyt wysokich cen, unieważniono wspólny przetarg na projekt i prace naliniach 57, 923, a także na linii 6 Białystok-Sokółka-Kuźnica i na samymprzejściu w Kuźnicy. PKP PLK podnosiły w piśmie, że brak zwiększenia środków nainwestycje w rejonie Kuźnicy – ja napisano – „będzie w rezultacieskutkowało odstąpieniem od realizacji tych projektów”.
Dotychczas władze województwa nie odniosły się do wnioskuPKP PLK. Stary zarząd województwa informował, że będzie to jedna z pierwszychspraw, którą będzie się zajmował nowy zarząd. Ten nie został jeszcze powołany.Jest jedynie wybrany marszałek-elekt.
„