PKP PLK zmodernizują przygraniczny odcinek na Podlasiu
PKP PLK ogłosiłyprzetarg na rewitalizację linii kolejowej 59 od Chryzanowa do granicy zBiałorusią oraz inwestycje na kolejowym przejściu granicznym w Siemianówce(Podlaskie).
Przetargowe oferty firmy mogą składać do 11 maja. Szacunkowawartość tego zamówienia (w systemie projektuj i buduj) to 132 mln zł.
Głównym efektem planowanych prac ma być – jak podkreśla PKPPLK w piątkowym komunikacie prasowym – poprawa stanu linii kolejowych przywschodniej granicy, „sprawniejszy przewóz towarów” w rejonieprzejścia w Siemianówce, większe bezpieczeństwo na przejazdachkolejowo-drogowych. Przetarg obejmuje również budowę urządzeń sterowania ruchemna linii 31 Hajnówka-Siemianówka.
Linia Chryzanów (stacja Zabłotczyzna) – granica państwa jestjednotorowa, to tzw. szeroki tor. Ma być zrewitalizowana, wymianie ma ulec 20km toru i rozjazdów. „Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zwiększąpoziom bezpieczeństwa przewozu ładunków oraz przepustowość linii. Nastawnia nastacji Siemianówka zostanie przebudowana i wyposażona w nowoczesne urządzeniakomputerowe. Zapewnią one bezpieczną i sprawną jazdę pociągów w rejonieprzygranicznym” – poinformował w komunikacie rzecznik PKP PLK MirosławSiemieniec.
Prace będą także prowadzone m.in. na sześciu mostach narzece Narewce, na trzynastu przejazdach kolejowo-drogowych będzie wymienionanawierzchnia drogi, co ma poprawić bezpieczeństwo przejazdu.
„Wzmocnione obiekty inżynieryjne oraz nowy tor pozwoląna przejazd cięższych składów towarowych (o nacisku min. 245 kN/oś) zprędkością 60 km/h. Wyższa przepustowość linii ułatwi przejazd większej liczbypociągów” – dodaje Siemieniec.
Linia Chryzanów-granica państwa ma być dofinansowana z UE zRegionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020, zFunduszu Kolejowego i budżetu państwa. Ma kosztować ok. 100 mln zł netto -podaje PKP PLK. Prace mają być realizowane w latach 2018-2020.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na stacji w Siemianówce zaplanowano wymianę torów; na trasieSiemianówka-Hajnówka będą budowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym, abypoprawić bezpieczeństwo przejazdu.
Mirosław Siemieniec poinformował, że inwestycja na kolejowympolsko-białoruskim przejściu granicznym Siemianówka-Swisłocz to także elementwiększego projektu: „Poprawa stanu technicznego infrastruktury kolejowej wrejonach (ośmiu) przejść granicznych, w tym toru szerokiego”. Wartość tychprac to 32 mln zł netto. Będą finansowane z budżetu państwa w latach 2018-2022.
„Inwestycja pomoże gospodarce Podlasia. Dzięki bardziejkonkurencyjnym przewozom ładunków po torach, będzie mniej tirów na drogach – tokorzystne dla środowiska naturalnego” – dodaje rzecznik PKP PLK.
Inwestycje znajdują się w Krajowym Programie Kolejowym do2023 r.
„