PKP PLK zapowiadają szybsze podróże w Beskidy. Ale najpierw ZKA

inforail
30.05.2018 11:08

Będą szybsze iwygodniejsze podróże z Katowic w Beskid Śląski. PKP Polskie Linie Kolejowezmodernizują trasę Żywiec – Węgierska Górka.

Wyremontowane perony na przystankach Radziechowy Wieprz,Cięcina Dolna i Cięcina ułatwią podróże mieszkańcom i turystom. Zwiększy siętakże poziom bezpieczeństwa dzięki dodatkowej sygnalizacji na przejazdachkolejowo-drogowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały wczoraj (29.05.2018r.) umowę za prawie 35 mln zł netto na przebudowę trasy Żywiec – WęgierskaGórka na linii Katowice – Zwardoń. To kolejny odcinek, który PLKprzebudują w ramach projektu pn. „Pracena linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice – Bielsko Biała –Zwardoń (granica państwa)”. Trwają już prace na linii Bielsko Biała Lipnik –Wilkowice Bystra.

W ramach prac PLK przebudują perony na przystankachRadziechowy Wieprz, Cięcina Dolna i Cięcina. Perony będą wyższe, co ułatwipodróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Zostaną wyposażone w wiaty, ławki igabloty informacyjne. Będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonejmożliwości poruszania się. Nowe oświetlenie peronów, dojść oraz oznakowanieprzystanków osobowych zapewni większy komfort i bezpieczeństwo podróżnym.

Na 10 przejazdach kolejowo-drogowych wymieniona zostanienawierzchnia. Na 3 z nich zostanie dodatkowo zainstalowana sygnalizacjaświetlna. Przejazdy zostaną wyposażone w nowe oświetlenie i monitoring. Większypoziom bezpieczeństwa na odcinku Żywiec – Węgierska Górka zapewni także montażnowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

W ramach inwestycji wymienionych zostanie ok. 8 km torów i 9km sieci trakcyjnej, a 21 obiektów inżynieryjnych będzie odremontowanych, w tym7 mostów, m.in. nad rzeką Leśnianką i Sołą. Inwestycja na trasie Żywiec –Węgierska Górka umożliwi sprawniejsze i szybsze przejazdy pociągów. Pozakończeniu robót składy będą mogły jeździć nawet dwukrotnie szybciej do 100km/h (obecnie 50 – 60 km/h) na części wyremontowanej trasy. Rozpoczęcie robótplanowane jest w sierpniu 2018 r. natomiastzakończenie w czerwcu 2019 r. Tak duży i szeroki zakres robót będziewymagał wprowadzenia zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Żywiec –Zwardoń od dnia 07.08.2018r. do dnia 07.11.2018 r.

Trwają już prace na odcinku Bielsko Biała Lipnik – WilkowiceBystra. PLK wymieniły m.in. tory na tym odcinku prac, rozjazdy w stacji BielskoBiała Leszczyny. Przebudowano kompleksowo sieć trakcyjną. Zakończono robotyzwiązane z przebudową peronów na stacjach: Bielsko Biała Leszczyny, WilkowiceBystra (peron 2) oraz na przystankach osobowych: Bielsko Biała Lipnik (peron 2)i Bielsko Biała Mikuszowice (peron 2). Na dwóch przejazdach kolejowo-drogowychzostała wymieniona nawierzchnia drogowa, a na czterech montowane są noweurządzenia sygnalizacji przejazdowej. Zakończono remont 25 obiektówinżynieryjnych, w tym m.in. wiaduktów i mostów. Efektem prac będziepodniesienie prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i do 100 km/h dlapociągów towarowych. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa na przejazdachkolejowo- drogowych oraz komfort obsługi podróżnych. Zakończenie robót naodcinku Bielsko Biała Lipnik – Wilkowice Bystra planowane jest w październiku2018 r.

Cały projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinkuCzechowice Dziedzice – Bielsko Biała – Zwardoń (granica państwa)” – o wartości200 mln zł jest finansowany z budżetu państwa.

Inwestycja na odcinku Żywiec – Węgierska Górka w liczbach:

– 8,3 km toru,

– 9 km siecitrakcyjnej,

– 3 perony,

– 21 obiektów inżynieryjnych,

– 10 przejazdów kolejowo drogowych