PKP PLK zamawiają koncepcję rozbudowy linii Katowice – Sosnowiec Jęzor
Dokumentacjęprzedprojektową dla rozbudowy połączenia Katowice – Sosnowiec Jęzor na głównejlinii kolejowej z Katowic do Krakowa zamawia spółka PKP PLK.
Główną częścią opracowań ma być studium wykonalności, któreda podstawę do decyzji o realizacji inwestycji. Finalizowana obecnie przez PKPPolskie Linie Kolejowe wieloletnia modernizacja głównej magistrali kolejowejE30 Katowice – Kraków obejmuje jedynie odcinek przebiegający poza GórnymŚląskiem: od Sosnowca Jęzora do Krakowa.
Obecnie zarządca kolejowej infrastruktury przygotowuje pracedla pozostałego odcinka tej głównej magistrali do Katowic; formalnie tokilkukilometrowe odcinki linii kolejowych nr 134 Jaworzno Szczakowa – Mysłowicei nr 138 Oświęcim – Katowice.
W tym samym zamówieniu PLK ujmują też prace przygotowawczedla ewentualnej inwestycji na okolicznych odcinkach kluczowych dla ruchutowarowego, m.in. na czynnej linii 161 Katowice Szopienice Północne – ChorzówStary (cały przebieg), częściowo nieczynnej linii nr 145 Chorzów Stary -Radzionków (odbudowa wraz z elektryfikacją) oraz linii nr 171 Dąbrowa GórniczaTowarowa – Panewnik (od posterunku Stawiska do Katowic Panewnik).
Jak wynika z dokumentacji przetargowej umieszczonej na nowejplatformie zakupowej PLK, cały projekt nosi nazwę: „Prace na odcinkuKatowice Zawodzie – Mysłowice – Sosnowiec Jęzor wraz z dobudową torówaglomeracyjnych oraz na obwodnicach towarowych GOP na odcinku KatowiceMuchowiec – Chorzów Stary – Piekary Śląskie Szarlej – Radzionków”.
W opisie przedmiotu zamówienia PLK zdiagnozowały, że obecniena powyższych liniach osiągana jest niezadowalająca prędkość jazdy,spowodowana: złym stanem technicznym obiektów inżynieryjnych, wyeksploatowanymiurządzeniami sygnalizacji ruchu kolejowego, przestarzałą siecią trakcyjną igeometrią torów.
PLK podkreśliły też: niewystarczającą przepustowość stacjiMysłowice i Katowice Muchowiec, spowodowaną niskimi prędkościami, brakiemmożliwości wyprzedzania i niedostosowaniem układu torowego, niewystarczającąprzepustowość odcinka linii 138 Mysłowice – Katowice Zawodzie oraz linii 131Chorzów Stary – Bytom – Radzionków (w przypadku uruchomienia przewozówmetropolitalnych), a także kolizyjność węzłów torowych w rejonie: Mysłowice -Katowice Szopienice Płn. – Stawiska.
Zarządca dostrzega ponadto zły stan obiektów obsługipodróżnych, niewystarczającą infrastrukturę nadawania/odbioru ładunków oraznieodpowiednie parametry techniczne torów dla kolejowych przewozów towarowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Realizacja projektu ma służyć usunięciu tych niedogodności iosiągnięciu takich celów, jak: poprawa przepustowości linii, skrócenie czasówjazdy i zwiększenie dostępności, dostosowanie infrastruktury do wymagań siecibazowej TEN-T, zmniejszenie kolizyjności na przecięciu korytarzy towarowych ioraz korytarza pasażerskiego Katowice-Kraków, a także separacja ruchuaglomeracyjnego i dalekobieżnego na odcinku Katowice Szopienice Płd. -Mysłowice (przez dobudowę torów, wraz z planowaną budową nowego przystankuMysłowice Kopalnia).
Chodzi również o usprawnienie połączeń pomiędzy towarowymiliniami kolejowymi nr 134, 138, 161 i 171, umożliwienie wprowadzenia ruchupasażerskiego bez straty przepustowości dla ruchu towarowego, częściowąodbudowę towarowej stacji Katowice Muchowiec (dawniej był to ważny węzełtowarowy; obecnie wykonawca ma fakultatywnie rozważyć umieszczenie tam centrumlogistycznego). Miałoby to też usprawnić wyjazd z katowickiej kopalni Staszic wkierunku stacji Katowice Ligota.
Głównym rezultatem zamówienia ma być wykonanie studiumwykonalności projektu, a w razie realizacji wybranego wariantu inwestycyjnego,m.in. dodatkowych dokumentów dla następnych etapów przygotowania inwestycji,przygotowanie dokumentacji środowiskowej, przygotowanie części dokumentacjiprzetargowej na prace wykonawcze, a także zaktualizowanie istniejącej jużdokumentacji projektowej dla przebudowy stacji Mysłowice.
PKP PLK zastrzegają, że posiadają też już np. ostatecznedecyzje środowiskowe dla rewitalizacji m.in. odcinka linii kolejowej Katowice SzopienicePłd. – Mysłowice.
Zarządca kolejowej infrastruktury w piątkowej informacjiprasowej o postępowaniu wskazał, że planowany termin realizacji pracstudialnych to lata 2020-2023. Określony przez PLK okres obowiązywaniazamówienia to 890 dni (blisko 2,5 roku) od podpisania umowy. Obecny terminskładania ofert w przetargu to 8 maja br.
„