PKP PLK z nastawniami zasilanymi energią słoneczną
Nastawnie w Lublinie,Szczecinie, Rejowcu, Nierzwicy, Gorliczynie i Stawach koło Dęblina oraz biuram.in. w Koszalinie, Stargardzie i Chełmie są zasilane energią słoneczną.
PKP Polskie Linie Kolejowe instalacje fotowoltaicznezamontowały już na 23 obiektach. Efektem będą oszczędności i wykorzystanieźródeł energii odnawialnej.
W 2018 r. 11 nowych instalacji fotowoltaicznych zamontowanona nastawniach w Lublinie, Szczecinie, Gorliczynie, Stawach koło Dęblina,Rejowcu i Niedrzwicy. Są także w hali napraww Białogardzie, w budynkach kolejowych w Koszalinie i Stargardzieoraz w Chełmie i Szczecinie. Jużwcześniej instalacje były na obiektach kolejowych, m.in. w Lublinie,Zamościu, Mińsku Mazowieckim, Opolu,Siedlcach, Nowym Sączu, Zagórzu i Suchej Beskidzkiej Łączna moc zainstalowana23 obiektów to ok. 245 kWp. Wszystkie urządzenia przez 8 miesięcy 2018 r.wyprodukowały energię elektryczną ok. 160 MWh – to tyle ile 74 przeciętnychgospodarstw domowych* zużywa w ciągu roku. Instalacja fotowoltaiczna działa jakelektrownia słoneczna. Np. zamontowana na dachu hali napraw w Lublinie wytwarzaok. 70 kWh energii dziennie, to tyle ilejednorodzinny dom zużywa przez 12 dni. Energia uzyskana z promieniowaniasłonecznego w bardzo dużym stopniu pokrywa zużycie energii elektrycznej w hali.Z analizy wynika, że inwestycja może zwrócić się trzy razy szybciej niżzakładano, tj. w niespełna 4 lata. Zastosowanie odnawialnych źródeł energiipozwala ograniczyć zużycie i koszty energii ze źródeł nieodnawialnych. Toistotne, zwłaszcza że ceny (notowania) energii elektrycznej na TowarowejGiełdzie Energii w okresie ostatnich 6 m-cy wzrosły o blisko 75%. Zgodnie zzałożeniami projektowymi, minimalny okres żywotności instalacjifotowoltaicznych wynosi 25 lat, a według szacunków, koszty instalacji urządzeńzwrócą się o wiele szybciej niż zakładane pierwotnie 10 – 11 latach (przykłademjest instalacja na w/w hali napraw).
PKP Polskie Linie Kolejowe podają, że wprowadzająproekologiczne rozwiązania na sieci kolejowej.Na stacjach, peronach i przejazdach montowane jest energooszczędneoświetlenie LED. PLK wykorzystują również: instalacje solarne, m.in. dopodgrzewania wody użytkowej w budynkachsłużbowych, pompę ciepła do ogrzewania nastawni na stacji Września, instalacjegeotermalnego ogrzewania rozjazdów na stacji Słupsk, która jest obecnie naetapie testowania. Wytworzona energia elektryczna jest zużywana na potrzebywłasne, a jej chwilowy nadmiar oddawany jest do sieci energetycznej. Jednak wprzyszłości zarządca infrastruktury planuje też testować możliwośćmagazynowania wyprodukowanej nadwyżki energii.
Czy ekrany akustycznezasilą obiekty w energię eklektyczną
PKP Polskie Linie Kolejowe analizują możliwość montażuinstalacji fotowoltaicznych na ekranachakustycznych zainstalowanych wzdłuż linii kolejowych. To szansa na dodatkoweźródła energii do zasilania m.in. nastawni, oświetlenia przejść i przejazdówkolejowo-drogowych, przejść pod torami itp. urządzeń. Możliwości wykorzystanianowego rozwiązania określi projekt zgłoszony do wsparcia przez Narodowe CentrumBadań i Rozwoju. Obecnie prowadzone są badania mające na celu potwierdzenierentowności i możliwości technicznych przy zachowaniu podstawowych funkcjiekranów, którą jest tłumienie hałasu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Fotowoltaika tobezpośrednia zamiana światła słonecznego na prąd elektryczny przy wykorzystaniuzjawiska fotowoltaicznego zachodzącego w instalowanych panelach (instalacjach)fotowoltaicznych. Instalacje fotowoltaiczne można instalować na dachachbudynków, ale także na wiatach peronowych lub innych wolnych i nasłonecznionychpowierzchniach.
„