Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK z lokomotywami PKP CARGO; bez przetargu

inforail
02.02.2022 11:45
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z PKP CARGO umowę na świadczenie usługi trakcyjnej związanej z zabezpieczeniem lokomotyw wraz z drużynami trakcyjnymi dla celów utrzymaniowo - naprawczych i awaryjnych w latach 2022 – 2023.

Oferta została wybrana w trybie bezprzetargowym.

Zakres usługi

Świadczenie usługi trakcyjnej obejmuje:

1) prowadzenie pociągów utrzymaniowo - naprawczych;

2) wykonywanie pracy manewrowej;

3) pozostawanie w pogotowiu i przejściu do wykonywania ww. czynności;

4) przejazdy lokomotyw luzem do i z obsługi pociągów objętych przedmiotem umowy oraz do i po pracy manewrowej;

5) prowadzenie pługów odśnieżnych, zespołów odśnieżnych i wagonów do wywózki śniegu;

6) usuwanie oblodzeń i oszronień przewodów jezdnych sieci trakcyjnej (przecieranie), przeprowadzanie jazd patrolowych przejezdności linii kolejowych w ekstremalnych warunkach pogodowych (atmosferycznych), np. obfitych opadów śniegu;

7) prowadzenie pociągów pomiarowych;

8) prowadzenie składów zespołów (pociągów) kolejowego ratownictwa technicznego;

9) usuwanie nagłych utrudnień eksploatacyjnych powodujących zablokowania linii kolejowych, wynikających z nieprzewidzianych uszkodzeń infrastruktury kolejowej;

10) osłona sieci.

Wartość umowy to 16 000 000.00 PLN netto.

Dlaczego bez przetargu?

W uzasadnieniu czytamy, że w ostatnich kilkunastu latach umowy na przedmiotowe usługi zawierane były z PKP CARGO S.A., po uprzednim przeprowadzaniu negocjacji z tym wykonawcą w trybie zamówienia z wolnej ręki. Jedynie ten licencjonowany przewoźnik kolejowy spełniał (i spełnia nadal) wymagania zamawiającego, tj.:

- posiada licencję do przewozu osób w, tym przeciąganie pociągów pasażerskich,

- posiada licencję do przewozu towarów, w tym niebezpiecznych,

- posiada licencję do świadczenia usług trakcyjnych,

- posiada wystarczającą ilość lokomotyw o wymaganej mocy zapewniając ich dostarczenie w wymaganym czasie,

- maszyniści posiadają znajomość szlaków na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK.

W 2013 roku zostało przeprowadzone postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego. W postępowaniu tym nie wpłynęła jednak żadna oferta. W celu rozeznania rynku w zakresie możliwości świadczenia usług trakcyjnych dla PKP PLK przez inne podmioty, w 2014 r. oraz w 2015 r. przeprowadzony został „Dialog techniczny” ze szczególnym uwzględnieniem możliwości technicznych (posiadanych serii/typów i ilości lokomotyw), kwalifikacji pracowników, miejsc ich stacjonowania oraz wykonywanej pracy przewozowej, możliwości dysponowania na teren działania PKP PLK. W 2014 r. żaden przewoźnik nie zgłosił się do dialogu, a w 2015 r. w dialogu uczestniczył tylko jeden przewoźnik. Był nim przewoźnik wykonujący czynności przewozowe tylko lokalnie, tj. na terenie Górnego Śląska. Byłby on w stanie świadczyć te usługi na tym terenie pod warunkiem, że otrzymywałby wynagrodzenie za utrzymywanie drużyn trakcyjnych oraz lokomotyw w stanie gotowości, a za usługi pobierałby dodatkowo opłaty. Przeprowadzony dialog wykazał, że nie ma żadnego innego podmiotu gospodarczego oprócz PKP CARGO S.A. mogącego sprostać naszym wymaganiom.

Z aktualnie przeprowadzonego rozeznania rynku wynika, że sytuacja braku konkurencji w zakresie świadczenia usług objętych przedmiotowym zamówieniem nadal się utrzymuje.

W związku z powyższym nadal zachodzą okoliczności dla udzielenia zamówienia na usługi trakcyjne związane z zabezpieczeniem lokomotyw wraz z drużynami trakcyjnymi dla celów utrzymaniowo - naprawczych i awaryjnych w latach 2022 - 2023 na potrzeby jednostek organizacyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w trybie z wolnej ręki.