PKP PLK wybrały wykonawcę przebudowy magistrali węglowej na Śląsku
Intercor złożyłnajkorzystniejszą ofertę w przetargu na przebudowę magistrali węglowej wcentralnej części woj. śląskiego – najbardziej wysuniętego na południe odcinkalinii kolejowej nr 131; prace mają kosztować 1,53 mld zł brutto – podały PKPPolskie Linie Kolejowe.
W unieważnionym przed ponad rokiem pierwszym przetargunajtańsza oferta opiewała na 1,3 mld zł brutto, przy budżecie 790 mln złbrutto. W powtórnym postępowaniu PLK oszacowały wartość zamówienia podstawowegona 1,376 mld zł brutto.
W informacji z otwarcia ofert we wrześniu ub. rokuzamawiający podał, że najtańsza łączna cena brutto wynosiła 1,742 mld złbrutto. W październiku ub. roku odbyła się aukcja elektroniczna, w którejuczestniczyło czterech wykonawców. W jej efekcie – jak wynika z informacjiopublikowanej na starej platformie zamówień publicznych PLK – uzyskano odIntercoru cenę całkowitą oferty 1,242 mld zł netto (1,528 mld zł brutto).
Chodzi o odcinek tzw. magistrali węglowej wiodącej z GórnegoŚląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni, przebiegający w centralnej, silniezurbanizowanej części woj. śląskiego – od Chorzowa Batorego, przez Bytom iRadzionków, po Nakło Śląskie. Jest to również jedno z kluczowych połączeńkolejowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in.pociągi aglomeracyjne Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom doTarnowskich Gór i Lublińca.
Cztery przetargi dotyczące poszczególnych odcinkówmagistrali węglowej zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie LinieKolejowe, prowadził od końca 2017 r. Dotyczyły one odcinków: Chorzów Batory -Nakło Śląskie (koło Tarnowskich Gór – tzw. LOT A), Nakło Śląskie – Kalina (wpobliżu Herb – LOT B), Kalina – Rusiec Łódzki (LOT C) oraz Rusiec Łódzki –Zduńska Wola Karsznice (LOT D). Ogłoszono je w ramach unijnego projektu „Pracena linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice– Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”, który przygotowano pod kątemdofinansowania środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko nalata 2014-2020.
Pod koniec czerwca ub. roku PLK unieważniły przetargi na LOTA i LOT B (wobec przekroczenia budżetu), w kolejnych miesiącach wybranonatomiast wykonawców dla LOT C i LOT D). Ponowny, rozstrzygnięty teraz przetargna LOT A, ogłoszono w lipcu ub. roku.
W poprzednich latach na poszczególnych odcinkach magistraliwęglowej, m.in. w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadzono już remonty- np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i NakłemŚląskim.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z dokumentacji dotyczącej przetargu fragmentu trasy ChorzówBatory – Nakło Śląskie wynika, że na nieodnawianych tam w poprzednich latachodcinkach wymieniona ma być m.in. nawierzchnia torów i sieć trakcyjna,poprawiana ma być też geometria linii. Zaplanowano również przebudowęrozjazdów, remont lub zbudowanie na nowo wiaduktów, ścian oporowych, a takżenowe urządzenia sterowania ruchem. Nie przewidziano budowy nowych torów dlaruchu aglomeracyjnego.
Perony mają zyskać m.in. nową nawierzchnię. W centrumChorzowa ma powstać nowy peron przystanku Chorzów Uniwersytet w rejonie ul.Strzelców Bytomskich. Zaplanowano zmianę układu torowego stacji Bytom, a nagłównym dworcu w tym mieście – oczyszczenie i zabezpieczenie konstrukcji halidworcowej – wraz z wymianą poszycia jej dachu. Na przystanku Bytom Północnyperony mają być przesunięte w stronę ul. Strzelców Bytomskich.
Wyłoniony w przetargu wykonawca ma m.in. opracowaćdokumentację, uzyskać pozwolenia i wykonać roboty. Inwestycja w formule”projektuj i buduj” ma potrwać do 41 miesięcy od daty rozpoczęcia; w poprzednimprzetargu zapisano 52 miesiące.
„