PKP PLK: Umowa na pełnienie nadzoru nad modernizacją linii Kraków – Rzeszów podpisana
W dniu 31 sierpnia br. zawarto umowę na pełnienie nadzoru nad modernizacją linii kolejowej E30/C-E30, na odcinku Kraków –Rzeszów. Wykonawcą prac na linii E30/C-E 30, zostało konsorcjum KOLMEN.
Kontrakt o wartości 19 224 504,00 PLN netto (23 646 139,92 PLN brutto) zrealizuje konsorcjum w składzie:
Firma Menadżersko-Konsultingowa KOLMEN Sp. z o.o., Lublin,Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych w Lublinie EXPOL S.A., Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe HURTKOL Sp. z o.o., Lublin.
Usługa wymaga także współpracy z dyrektorem projektu i kierownikami kontraktów w ramach realizacji zadania, zajmującymi się m.in. koordynacją działań podmiotów zaangażowanych w zarządzanie i realizację projektu.
Inżynier będzie świadczył pełen zakres usług związanych z nadzorem nad realizacją umów podpisanych w ramach przetargów, spraw związanych z umowami przyłączeniowymi, dotyczącymi wykonania robót obejmujących zasilanie sieci trakcyjnej i spraw związanych z przygotowaniem danych niezbędnych do wykonania analiz porealizacyjnych w okresie opracowania dokumentacji projektowej i realizacji robót budowlanych oraz w okresie gwarancji dla robót budowlanych.
W 2010 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., podpisały sześć umów na modernizację linii kolejowej E30/C-E 30 na odcinku Kraków –Rzeszów. Łączna długość modernizowanego odcinka od Krakowa (Podłęża) do Rzeszowa Zachodniego wynosi 138,7 km. Dzięki prowadzonej modernizacji wzrośnie nie tylko jakość połączeń i komfort pasażerów, ale również efektywność przewozu towarów między poszczególnymi miastami, Unią Europejską oraz Ukrainą i Rosją.
III Paneuropejski Korytarz Transportowy rozpoczyna się w Dreźnie i prowadzi dalej na wschód
do przejścia granicznego Gorlitz –Zgorzelec, przebiega przez najważniejsze ośrodki na południu Polski: Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl, kończąc się na Ukrainie, gdzie dociera do Lwowa i Kijowa.
W ramach modernizacji planowane jest dostosowanie trakcji kolejowej do standardów z umów międzynarodowych AGC i AGTC. Po modernizacji prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie do 160 km/h, dzięki czemu czas przejazdu na odcinku Kraków –Rzeszów skróci się o 71 minut. Prędkość pociągów towarowych wzrośnie natomiast do 120 km/h.
W ramach przeprowadzanych prac na szesnastu stacjach zostaną przebudowane układy torów. Trzy dotychczasowe stacje (Biadoliny, Czarna Tarnowska, Trzciana), zostaną zmienione na tzw. posterunki, a dwie (Grabiny, Rudna Wielka) ulegną likwidacji. Pozostałe trzynaście przystanków osobowych, zlokalizowanych na tej trasie, zostanie przebudowanych lub wybudowanych na nowo.
W ramach prowadzonej modernizacji, przebudowane zostanie również 130 wiaduktów i mostów oraz 216 przepustów. Zlikwidowanych zostanie 47 przejazdów przez torowiska, a kolejne 12 będzie dostosowane do wyższej kategorii bezpieczeństwa. Modernizacji zostaną poddane także urządzenia sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacyjne. Przy przebiegającej trakcji, powstanie ponadto około 59 kilometrów ekranów akustycznych oraz 23 przejścia ekologiczne.
Orientacyjny koszt całkowity projektu to 4 672,08 mln PLN, z czego szacunkowa kwota dofinansowania z funduszów Unii Europejskiej wyniesie 1 982,86 mln PLN.
Zakończenie prac przewidziano na rok 2014.
Głównymi celami modernizacji linii kolejowej E30 / C-E 30 są: pobudzenie rozwoju gospodarczego regionu, poprawa jakości i bezpieczeństwa oferty przewozowej, zwiększenie efektywności połączeń między poszczególnymi miastami, Unią Europejską oraz Ukrainą i Rosją, a także ochrona środowiska naturalnego regionu.
AKTUALNOŚCI Z POSZCZEGÓLNYCH ODCINKÓW
Na odcinku Podłęże –Bochnia trwa m.in. opracowywanie projektu budowlanego dla przebudowy stacji Kłaj i Podłęże.
Na odcinku Bochnia –Biadoliny miał miejsce odbiór projektów budowlanych dla stacji Biadoliny (jak również odbiór raportu o oddziaływaniu tej inwestycji na środowisko) oraz dla szlaku Bochnia –Brzesko Okocim. Trwa m.in. opracowywanie projektu wykonawczego dla stacji Biadoliny.
Na odcinku Biadoliny –Tarnów trwa m.in. opracowywanie projektu budowlanego dla szlaku Biadoliny –Bogumiłowice (złożony został też wniosek o wydanie decyzji o pozwolenie na rozbiórkę istniejącego obecnie szlaku). Przygotowywany jest wniosek o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla stacji Bogumiłowice.
Na odcinku Tarnów –Dębica trwa m.in. opracowywanie projektu budowlanego dla przebudowy stacji Wola Rzędzińska i Dębica oraz dla szlaków Tarnów –Wola Rzędzińska i Czarna Tarnowska –Grabiny. Zostały także złożone wnioski o pozwolenie na rozbiórkę tych stacji i szlaków istniejących obecnie.
Na odcinku Dębica –Sędziszów Małopolski miał miejsce m.in odbiór koncepcji szczegółowych rozwiązań technicznych dla szlaku Dębica –Ropczyce oraz odbiór dokumentów geotechnicznych dla odcinka Dębica –Sędziszów Małopolski. Opracowywany jest projekt budowlany dla szlaku Dębica –Ropczyce i stacji Ropczyce.
Na odcinku Sędziszów Małopolski –Rzeszów miał miejsce m.in. odbiór projektu budowlanego dla przebudowy szlaku Trzciana –Ruda Wielka. Trwa m.in. opracowywanie projektu wykonawczego dla ww. szlaku.