PKP PLK: Szybciej ma trasie Częstochowa – Fosowskie
3 godziny 42 minuty –tyle od 14 grudnia trwa przejazd pociągiem z Warszawy do Wrocławia. Rekordowo krótki czas podróży to efekt m.in. zakończonej już rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Częstochowa –Fosowskie. Dzięki ułożeniu blisko 100 km nowych torów na odcinku z Częstochowy do Fosowskiego podróż koleją pomiędzy stolicą a Wrocławiem skróciła się o ponad 1,5 godziny. Roboty zakończyły się na przełomie 2014/2015 r. –Efektem inwestycji jest znaczna poprawa konkurencyjność transportu kolejowego. Podróżni pokonują trasę ze stolicy do Wrocławia w rekordowo krótkim czasie 3 godzin i 42 minut, a będzie w 3,5 godz. Obecnie są dobre warunki dla otworzenia regionalnych połączeń z Częstochowy do Lublińca, które przed remontem trasy zostały zawieszone –mówi Piotr Malepszak, pełnomocnik zarządu ds. rewitalizacji linii kolejowych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Inwestycja PLK umożliwia również uruchomienie bezpośredniego połączenia z Częstochowy do Kielc –przejazd zajmie ok. 1 godziny 25 min. Podróżujący z tego miasta oszczędzą także czas w drodze do Krakowa, gdyż pojadą 1 godzinę 45 min (zamiast 2 godzin), Koniecpola –45 min. (zamiast ponad 1 godziny), Lublińca –ok. 35 min. Rewitalizacja odcinka Częstochowa –Fosowskie oznacza nie tylko krótsze czasy przejazdu. To także wyższy komfort obsługi podróżnych. Budowa wiat, instalacja nowoczesnego systemu nagłośnienia i tablic informacyjnych, usunięcie barier architektonicznych –to część wprowadzanych udogodnień. Nowy wygląd zyskały perony na stacjach i przystankach : Pludry, Pawonków, Lisowice, Lubliniec, Blachownia, Częstochowa Gnaszyn, Częstochowa Stradom, Kochanowice, Lisów i Herby Stare. Obiekty wyposażono w nowe wiaty, oświetlenie i elementy małej architektury. W Lublińcu odnowiono peron, w tym zabytkowe konstrukcje stalowe, a także przejście podziemne, które wyłożono m.in. granitowymi płytami. W ramach robót dodatkowych w Częstochowie Stradomiu i w Lublińcu w pierwszym kwartale br. zostanie również zainstalowany system dynamicznej informacji pasażerskiej. Dzięki inwestycji podwyższony został poziom bezpieczeństwa podróży i ruchu drogowego, m.in. poprzez zastosowanie sygnalizatorów świetlno-dźwiękowych na 8 przejazdach kolejowo-drogowych. Płynność ruchu kolejowego poprawił montaż nowych rozjazdów oraz remont wiaduktu i mostu kolejowego w okolicy Pawonkowa. Bez zakłóceń w ruchu pociągów, kończy się demontaż starych konstrukcji sieci trakcyjnej. Liczby projektu: 104 – km sieci trakcyjnej 98 – kilometry torów 82 – rozjazdy kolejowe 71 – obiektów inżynieryjnych 44 – przejazdy kolejowe 19 – peronów