PKP PLK stawiają na LED-y, 4 tysiące
Jaśniejsze, lepiejdoświetlone perony, wyższy komfort obsługi na stacjach oraz niższe koszty poboruenergii ? PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ubiegłym roku zamontowały 1400świateł typu LED.
Obecnie m.in. na peronach, przejazdach kolejowych i wprzejściach podziemnych świeci 4000 LED-ów. Nowe źródła światła stosowane sąrównież w projektach na modernizacje linii.
W ubiegłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wymieniły wsumie 1 984 oprawy oświetleniowe, z czego 1 412 to nowoczesne oprawy typu LED.Nowe oświetlenie zamontowano m.in. na peronach stacji: Katowice Zawodzie,Warszawa Wschodnia, Runowo Pomorskie, Kłodzko Miasto. Podróżni zyskali w tychmiejscach wyższy komfort obsługi – światło LED-owe jest jaśniejsze, lepiejoddaje barwy otoczenia i zapewnia poczucie bezpieczeństwa.
Nowoczesne światła to także konkretne oszczędności – oprawaLED to niższa energochłonność o 30-50% np. w porównaniu do opraw sodowych.Takie efekty udało się uzyskać na wieży oświetleniowej stacji rozrządowejWarszawa Praga, gdzie zamiast oprawy o mocy 1000W z sodowymi wysokoprężnymiźródłami światła zastosowano oprawy LED o mocy 400W. LED-owe światładoświetlają także 57 przejazdów kolejowo-drogowych, gdzie zamontowano 140punktów świetlnych LED. Oświetlenie tego typu podnosi poziom bezpieczeństwa, atakże zapewnia lepszą ochronę przeciw dewastacji i kradzieży mienia kolejowego.
Nowoczesne oprawy typuLED gwarantują lepsze warunki obsługi pasażerów, gdyż perony i przejściapodziemne z LED-ami są jaśniejsze i zapewniają większe poczucie bezpieczeństwa.Oprawy tego typu to także wyższa dbałość o środowisko ? 1400 LED-ówwymienionych tylko w ubiegłym roku to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla doatmosfery nawet o 500 ton/rok ? mówi Antoni Jasiński, członek zarządu PKPPolskich Linii Kolejowych S.A. – dyrektor ds. utrzymania.
Nowe urządzenia to dłuższy czas pracy, gdyż oprawy LED mogąbezawaryjnie pracować nawet 12 lat, a zatem blisko trzykrotnie dłużej niżstosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej odeksploatowanych jeszcze źródeł rtęciowych. Niższe koszty eksploatacji orazbezawaryjność to także konkretne oszczędności – dzięki wymianie przeprowadzonejw 2016 r. Spółka zaoszczędzi ponad 300 tys. zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą program wymianyopraw od 2004 roku. Co roku zarządca infrastruktury wymienia oprawyoświetleniowe starego typu (głównie z rtęciowymi źródłami światła) nanowoczesne oprawy oświetleniowe z sodowymi wysokoprężnymi źródłami światła,które od 2015 r. zamieniane są na oświetlenie w technologii LED o najwyższymwskaźniku skuteczności świetlnej. Obecnie na sieci kolejowej pracuje już 4 000opraw LED-owych.
Wszystkich nowoczesnych opraw oświetleniowych takich jakoprawy LED, wysokoprężne sodowe, metalohalogenkowe czy świetlówki liniowe jestzabudowanych ok. 130 tys. szt. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zarządzają ponad190 000 szt. opraw oświetleniowych.
„