PKP PLK: Rewitalizacja i modernizacja tzw. „Helskiego korytarza kolejowego”

inforail
03.12.2010 09:04

17 listopada na konferencji w „Polskiej Filharmonii Bałtyckiej”poświęconej efektom realizacji polityki spójności w województwie pomorskim podpisano umowę o dofinansowanie projektu „Rewitalizacja i modernizacja tzw. „Helskiego korytarza kolejowego”–linii kolejowej nr 213 Reda –Hel”w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.
Zgodnie ze złożonym Wnioskiem o dofinansowanie, całkowita wartość projektu wynosi 220 762 706,22 PLN (brutto), w tym: wydatki kwalifikowane –180 953 037,90 PLN, wydatki niekwalifikowane (podatek VAT) –39 809 668,32 PLN.
Poziom dofinansowania tego projektu z UE –EFRR wynosi 72,88% wydatków kwalifikowanych. Wkład UE –EFRR wynosi 131 887 621,66 PLN, a wkład krajowy (Fundusz Kolejowy i środki własne PKP PLK S.A.) – 88.875.084,56 PLN.
Długość linii –61,8 km
Powiaty –wejherowski, pucki
Miejscowości –Reda, Mrzezino, Puck, Władysławowo, Kuźnica, Jastarnia, Hel. Celem projektu jest uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości do 100 km/h, a także skrócenie czasu jazdy pociągów o ok. 15 – 25 minut w zależności od taboru, a także poprawa stanu technicznego infrastruktury, zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Rewitalizacja linii przyczyni się również do poprawy spójności i efektywności regionalnego systemu transportowego oraz zapewni dostępność do obszarów atrakcyjnych turystycznie i przyrodniczo.

Zakres prac obejmuje w szczególności:

– kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej na długości 10,726 km,
– kompleksową naprawę bieżącą z wymianą podkładów –23,305 km,
– lokalne wzmocnienie podtorza
– korektę łuków w 6 lokalizacjach,
– wymianę rozjazdów –11 szt.
– zmianę sposobu zabezpieczenia przejazdów (instalacje urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej –15 szt. i telewizji przemysłowej –10 szt.), a także naprawę nawierzchni na 90 przejazdach;
– naprawę istniejących peronów i urządzeń do obsługi podróżnych na 14 stacjach i przystankach osobowych, obejmującej kompleksową modernizację peronów –19 szt. wraz z ustawieniem wiat i wymianą oświetlenia;
– modernizację 5 obiektów inżynieryjnych, w tym 2 wiaduktów kolejowych i 3 mostów;
– modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
– modernizację urządzeń elektroenergetycznych i urządzeń łączności kolejowej.

Do rewitalizacji i modernizacji przewidziany jest odcinek linii kolejowej nr 213 Reda –Hel o łącznej długości ponad 58,00 km.

Termin realizacji projektu : II kwartał 2011 – III kwartał 2013r.