PKP PLK przypomniały sobie o linii do katowickiego lotniska

inforail
06.07.2017 21:35

Do 18 sierpniazarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK, zamierza czekać na ofertyzaprojektowania odbudowy linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia,wraz ze skomunikowaniem portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach.

Odbudowa linii nr 182 dałaby postulowane w regionie od latkolejowe połączenie konurbacji katowickiej (a obecnie powstającejGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii) z Katowice Airport. Cały okresobowiązywania obecnego zamówienia – obejmujący zaprojektowanie odbudowy linii ipóźniejsze pełnienie nadzoru autorskiego – to 1575 dni. PLK zakładają, że wybranywykonawca dostarczy m.in. specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robótbudowlanych w 328 dni od dnia podpisania umowy oraz będzie pełnił nadzórautorski przez 26 miesięcy od dnia podpisania umowy na roboty budowlane.

PLK przewidują przy tym rozpoczęcie robót budowlanych w IVkw. 2019 r. a ich zakończenie – w II kw. 2022 r. Nieeksploatowana obecnie wwiększości, jednotorowa linia nr 182 łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem,przechodząc przez bezpośrednie okolice katowickiego lotniska. Oprócz kompletnegoremontu planowana jest jej elektryfikacja. Przedsięwzięcie ma zostać wykonaneprzy wsparciu środków UE.

Obecne zamówienie opiera się na dokumentacjiprzedprojektowej, która została przygotowana – z opóźnieniem – w ostatnichdwóch latach. Zgodnie z jej założeniami odbudowa linii nr 182 ma zapewniaćm.in. osiąganie na niej prędkości maksymalnej 140 km/h przez pociągipasażerskie oraz 80 km/h przez towarowe. Projekt musi uwzględnić m.in. budowęnowego wiaduktu kolejowego nad autostradą A1. Zamawiana dokumentacja mazapewniać dwie opcje realizacji odbudowy linii nr 182 – w jednym zadaniu lub wtrzech częściach, z których pierwsza umożliwiłaby dojazd do lotniska Katowiceod strony Tarnowskich Gór.

Ogłoszenie przetargu na projekt w obecnej formule oznaczawycofanie się przez PLK z wcześniejszego założenia, że po ukończeniu studiumwykonalności (jest już gotowe) mógłby zostać ogłoszony przetarg na pracebudowlane w formule „projektuj i buduj”. Gotowa dokumentacjaprzedprojektowa i zamawiana dokumentacja projektowa są zgodne z obecnąkoncepcją utworzenia połączenia kolejowego do lotniska Katowice. Wedługpoprzedniej powstać miała nowa linia kolejowa na odcinku od Bytomia doPyrzowic, w pobliżu których mieści się lotnisko. Po jej zarzuceniu w marcu 2015r. resort infrastruktury i rozwoju zdecydował o remoncie i uruchomieniu dawnejlinii z Tarnowskich Gór do Zawiercia.

Pierwotnie zamierzano współfinansować te prace środkamiRegionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 (wewczesnych pracach nad programem wstępnie oszacowano koszt na 331,8 mln zł).Później zmieniono to założenie – przypisując przedsięwzięcie do ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Chociaż na listach obecnego KrajowegoProgramu Kolejowego nie wymieniono z nazwy połączenia kolejowego do portulotniczego Katowice, PLK z końcem ub. roku zapewniały PAP, że mieści się ono naliście podstawowej programu – w przewidzianej do finansowania z POIiŚ pozycjipod nazwą „Infrastrukturalne projekty aglomeracyjne finansowane z FunduszuSpójności” (za 1089,8 mln zł). W dołączonym do obecnej dokumentacjiprzetargowej wzorze harmonogramu robót (zakładającego ich realizację do maja2022 r.) pod rubryką „koszt” pojawia się wartość 454,3 mln zł

Według pierwotnych szacunków PKP PLK czas jazdy na lotniskoz Katowic z wykorzystaniem odbudowanej linii nr 182 miałby wynieść od stronyZawiercia ok. 45 minut, a przy postoju w Zawierciu – 55 minut. Wedługwcześniejszych informacji, czas przejazdu z wykorzystaniem linii nr 182 odstrony Tarnowskich Gór wyniósłby ponad 51 minut.