PKP PLK przygotowują się do remontów na terenie województwa śląskiego

inforail
29.01.2016 06:46

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowuje remonty liniiE 65 na terenie woj. śląskiego. To część połączenia Warszawy z granicą państwaw Zebrzydowicach i ważnych w ruchu regionalnym relacji Gliwice – Katowice -Częstochowa i Bielsko-Biała – Katowice.

Z opublikowanych w czwartek przez PLK ogłoszeń wynika, że doprzetargu na zaprojektowanie prac na odcinku linii kolejowej E 65 międzyBędzinem, a Katowicami Szopienicami Południowymi zgłosiło się 13 oferentów. 14oferentów zgłosiło się natomiast do przetargu obejmującego zaprojektowanie pracdla odcinków tej linii: Katowice Szopienice Płd. – Katowice – KatowicePiotrowice oraz Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice – granica państwa.

Roboty te będą częścią zapowiedzianego przez PLK, wartegoblisko 9 mld zł, planu inwestycyjnego dla woj. śląskiego, który do 2022 r. ma wregionie objąć linie o długości 870 km. Choć w tym roku najpewniej nie ruszyjeszcze realizacja głównych przedsięwzięć, trwają prace koncepcyjne iprojektowe.

PLK zapowiedziały m.in. remont i częściową rozbudowęmagistrali E 65 tworzącej połączenie linii z centralnej Polski przez Będzin(początek inwestycji), Sosnowiec, Katowice, Tychy, Czechowice-Dziedzice, dogranicy państwa w Zebrzydowicach (łącznie ok. 85 km)

Formalnie całe duże przedsięwzięcie nazywa się: Pracena podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska”.Jego etap I dotyczy linii E 65 na odcinku Będzin – Katowice – Tychy – CzechowiceDziedzice – Zebrzydowice.

W grudniu ub. roku PLK ogłosiła m.in. przetargi ograniczonena wykonanie projektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń dla dwóchzadań. Pierwsze z nich obejmuje odcinek Będzin – Katowice Szopienice Płd. odługości 7,4 km (przetarg zakłada tam też opcję nadzoru autorskiego).

Drugi to znacznie obszerniejsze odcinki Katowice SzopienicePłd. – Katowice – Katowice Piotrowice oraz Tychy – Czechowice-Dziedzice -Zebrzydowice – granica państwa (przetarg zakłada tam również pełnienie nadzoruautorskiego nad inwestycją).

Z ogłoszenia przetargowego dla odcinka Będzin – SzopienicePłd. wynika, że zaprojektowana ma tam zostać m.in. zmiana układu dwutorowego naczterotorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny oraz układu dwutorowego napięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. – Szopienice Płd. Układ pięciotorowy mawynikać z wydłużenia linii kolejowej nr 660 z Sosnowca Głównego do włączeniajej w nowoprojektowany układ torowy linii nr 1 w Szopienicach Płd.

Jak przekazał PAP Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKPPLK, według wstępnej koncepcji poza rozbudową linii rozważano tam m.in. dwanowe perony (m.in. pod kątem obsługi ruchu aglomeracyjnego): w Sosnowcu orazSzopienicach Płd. oraz budowa nowego przystanku Katowice Morawa.

Z kolei według Karniewskiego na drugim z odcinków – obokrozbudowy linii – mógłby powstać nowy przystanek Katowice Damrota.

Ogłoszenie przetargowe dla drugiego odcinka precyzujeponadto, że „planowana przebudowa odcinków linii kolejowej w ciągu E 65Południe obejmie wszystkie elementy infrastruktury kolejowej, a także zmianęukładu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligotywraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego.

Wobec tego, że cały ten odcinek obejmuje wiele kilometrówgłównych linii obciążonych ruchem pasażerskim i towarowym, projekt podzielonona 4 części: Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice, Tychy -Pszczyna – posterunek odgałęźny Most Wisła, podg. Most Wisła – CzechowiceDziedzice – Zabrzeg oraz Zabrzeg – Chybie – Zebrzydowice – granica państwa. PLKdopuściły możliwość składania ofert w postępowaniu na jedną, maksymalnie dwieczęści zamówienia.

Oba zamówienia są planowane do finansowania w ramachInstrumentu Łącząc Europę (Conecting People Facility) CEF 2014-2020.