PKP PLK przejmują kontrolę nad informacją pasażerską!

inforail
13.12.2013 12:16

15 grudnia 2013 roku, a w więc w dniu wejścia nowego rozkładu jazdy zarządca infrastruktury, a więc PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przejmują zarządzanie informacją pasażerską na sieci kolejowej. Od tego dnia każdy pociąg będzie miał jednolitą i czytelną zapowiedź na wyposażonych w nagłośnienie stacjach, przystankach i dworcach kolejowych w całej Polsce, zaś informacje na wyświetlaczach będą prezentowane według tego samego standardu. Nareszcie!

Jak informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK na sieci kolejowej zarządzanej przez spółkę jest około 2,5 tys. czynnych stacji i przystanków, z których ponad 1,2 tys. wyposażonych zostało w urządzenia do wygłaszania zapowiedzi głosowych, a na 60 są zamontowane urządzenia do wyświetlania dynamicznej informacji pasażerskiej. W najbliższą niedzielę zarządca infrastruktury przejmie kontrolę nad wygłaszaniem komunikatów w 80 lokalizacjach, w których dotychczas tę usługę świadczyli przewoźnicy. Po przejęciu przez PKP PLK obowiązku wygłaszania komunikatów dla pasażerów na dworcach i peronach, za cały system informacji będzie odpowiadał jeden podmiot. Takie same standardy informowania obowiązują także na trzech warszawskich dworcach: Warszawa Centralna, Warszawa Śródmieście i Warszawa Wileńska, gdzie ze względu na uwarunkowania techniczne informacją pasażerską zarządzać jeszcze będzie PKP S.A.
PKP PLK przejmują kontrolę nad informacją pasażerską (fot. K. Wach)
Jednolita i czytelna informacja
Jak zapowiadają PKP PLK wraz z przejęciem przez nie odpowiedzialności za informację pasażerską wprowadzony zostanie jednolity standard zapowiedzi, uzgodniony z przewoźnikami i uwzględniający normy Unii Europejskiej. Dzięki temu podróżni otrzymają jednolite i czytelne informacje na temat odjeżdżających pociągów. Kontynuowany będzie również proces ujednolicania oznakowania na dworcach i peronach (jednakowe tablice z oznaczeniami m.in. numerów peronów, nazw przystanków oraz stacji kolejowych).
Komunikaty pod kontrolą
Gwarancją jakościinformacji przekazywanych pasażerom na dworcach i peronach będzie system weryfikacji SLA (Service Level Agreement), który określa m.in. kary umowne dla operatorów za niewłaściwe wygłaszanie komunikatów. Ich poprawność będzie na bieżąco kontrolowana przez około 100 pracowników Polskich Linii Kolejowych w całej Polsce. Dodatkowo w ramach przygotowań do przejęcia odpowiedzialności za informację pasażerską wszyscy pracownicy odpowiedzialni za świadczenie tej usługi przeszli weryfikację oraz odpowiednie szkolenia. Weryfikacja polegała na sprawdzeniu znajomości rozkładu jazdy i praktycznych umiejętności wygłaszania komunikatów oraz obsługi urządzeń do prezentacji informacji wizualnej.
Informacja na bieżąco
Od roku PKP PLK odpowiada już za plakatową informację o ruchu pociągów. Odpowiednie plakaty z rozkładem jazdy wywieszane są na wszystkich stacjach i dworcach. Dodatkowo istnieje możliwość pobrania i wydrukowania ze strony internetowej http://rozklad.plk-sa.pl plakatu z rozkładem jazdy dla każdej stacji i przystanku w Polsce. Wszelkie zmiany i korekty rozkładu są publikowane przez PLK na 21 dni przed ich wprowadzeniem.