PKP PLK przebudują Warszawę Zachodnią

inforail
22.06.2017 10:22

PKP PLK podpisały zTorProjekt z grupy Trakcja umowę na przygotowanie dokumentacji projektowejDworca Zachodniego w Warszawie za 14 mln zł. Przebudowa zaplanowana jest na2019 r. – poinformowały w czwartek PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jak podała firma w komunikacie, nowa stacja WarszawaZachodnia będzie bardziej funkcjonalna, pozbawiona barier architektonicznych idobrze przygotowana do obsługi pasażerów. „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.podpisały umowę na projekt modernizacji stacji. Przebudowa zaplanowana jest na2019 r.” – poinformowano.

Według PKP PLK projekt zakłada zmiany na stacji w obszarzeobsługi pasażerów oraz w zakresie technicznym i bezpieczeństwa.”Uwzględnia integrację komunikacji miejskiej i kolejowej, w zakresieprzewozów aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych. Powstaniemultimodalny węzeł komunikacyjny. Linia średnicowa będzie przystosowana dozwiększonej liczby pociągów. Stworzone zostaną nowe możliwości połączeń nalinii Piaseczno – Legionowo” – napisano w komunikacie.

„Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia wpisuje siętakże w program poprawy dworców kolejowych. To zwiększenie komfortu pasażerówkorzystających z przewozów aglomeracyjnych, regionalnych i międzyregionalnych.Warszawa Zachodnia będzie dobrą wizytówką kolei na styku połączeń międzywschodem a zachodem” – wskazał, cytowany w komunikacie, wiceminister infrastrukturyi budownictwa Andrzej Bittel.

Jak podały PKP PLK, na stacji przebudowane zostanąistniejące perony oraz dobudowany jeden dodatkowy. Pasażerowie będą korzystać zhali peronowej. Całkowicie zmieni się przejście podziemne. Będzie wyższe iszersze oraz zostanie połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych.Przejście doświetlą świetliki umieszczone na peronach. Stacja będzie w pełnidostępna dla osób niepełnosprawnych.

„Warszawa Zachodnia jest stacją o największym ruchupociągów pasażerskich w kraju. W kolejnych latach liczba pasażerów będzie tuwzrastać. (…) Warszawa Zachodnia otwiera także jedną z najważniejszychinwestycji, czyli przebudowę linii średnicowej w Warszawie. Przygotowuje jąrealizowana obecnie modernizacja linii obwodowej” – poinformował cytowanyw komunikacie prezes PKP PLK S.A. Ireneusz Merchel.

Projekt modernizacji stacji za ponad 14 mln zł wykona firmaTorprojekt Sp. z .o.o. Prace nad dokumentacją zakończą się w I kwartale 2019 r.W II kwartale 2019 r. planowane są prace budowlane. Zakończenie inwestycji w IVkw. 2021 r. – poinformowały PKP PLK.

Według PKP PLK szacowany koszt modernizacji stacji WarszawaZachodnia w ramach projektu „Prace na linii średnicowej w Warszawie naodcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” realizowanego z udziałemśrodków unijnych to 500 mln zł. Wysokość dofinansowania to około 80 proc.

Jak poinformował na czwartkowej konferencji prasowej prezesMerchel, PKP PLK planują też ogłoszenie w tym roku przetargów na 6 mld zł.Dodał, że rozliczenia z wykonawcami, które w tym roku mają wynieść 5,5 mld zł,są realizowane zgodnie z założeniami.

„Do końca roku zakładamy ogłoszenie nowych przetargówna ok. 6 mld zł, natomiast sytuacja może być dynamiczna po 6 lipca, kiedybędzie decyzja Komisji Europejskiej dotycząca przyznanych nowych środków naprojekty CEF (Connecting Europe Facility – PAP). Jeśli będzie korzystna dlanas, to przetargów będzie więcej” – powiedział.

Prezes spodziewa się, że z tego instrumentu Polska możeotrzymać do 4 mld zł. Dodał, że część tych środków jest uwzględniona wprojektach znajdujących się w przygotowaniach i procedurach przetargowych.

„Plan (rozliczeń z wykonawcami – PAP), który mamyopracowany na ten rok, ok. 5,5 mln zł, jest realizowany w terminie” -powiedział. Przyjęty we wrześniu 2015 r. Krajowy Program Kolejowy do 2023 r.zakłada wydatki inwestycyjne na poziomie ponad 66 mld zł.

Merchel podtrzymał wcześniejsze plany PKP PLK w zakresiepodpisywania nowych umów. „Od początku roku podpisaliśmy kontrakty owartości 10 mld zł i liczymy, że do końca czerwca wartość ta wzrośnie do 11 mldzł” – powiedział. „W tym roku jeszcze będzie ok. 10 mld zł, czylidwadzieścia kilka miliardów będziemy mieli zakontraktowane łącznie z poprzednimrokiem” – dodał.

W kwietniu PKP PLK zakładały, że do końca 2017 r. zostanąpodpisane umowy na ok. 25 mld zł.