PKP PLK ponownie wybrały wykonawcę przebudowy magistrali węglowej na Śląsku
PORR złożyłnajkorzystniejszą ofertę w przetargu na przebudowę magistrali węglowej wcentralnej części woj. śląskiego – wynika z informacji PKP Polskich LiniiKolejowych. To najbardziej wysunięty na południe odcinek linii kolejowej nr131; prace mają kosztować 1,53 mld zł brutto.
W unieważnionym dwa lata temu pierwszym przetargu najtańszaoferta opiewała na 1,3 mld zł brutto, przy budżecie 790 mln zł brutto. Wpowtórnym postępowaniu PLK oszacowały wartość zamówienia podstawowego na 1,376mld zł brutto.
W informacji z otwarcia ofert we wrześniu ub. roku zamawiającypodał, że najtańsza łączna cena brutto wynosiła 1,742 mld zł brutto. Wpaździerniku ub. roku odbyła się aukcja elektroniczna, w której uczestniczyłoczterech wykonawców. W jej efekcie uzyskano od Intercoru cenę całkowitą oferty1,242 mld zł netto (1,528 mld zł brutto). Spółka ta wygrała aukcję z firmą PORR– o 100 zł.
Pod koniec stycznia br. PLK wybrały ofertę Intercoru jakonajkorzystniejszą. W połowie lutego jednak unieważniły wybór, w ślad zawyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej – celem „wyjaśnienia wszelkich okolicznościsprawy oraz uzupełnienia dokumentów”. Następnie, w ostatnich dniach zarządcakolejowej infrastruktury podał na swojej platformie zakupowej, że wybrał ofertęPORR.
Chodzi o odcinek tzw. magistrali węglowej wiodącej z GórnegoŚląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni, przebiegający w centralnej, silniezurbanizowanej części woj. śląskiego – od Chorzowa Batorego, przez Bytom iRadzionków, po Nakło Śląskie.
To również jedno z kluczowych połączeń kolejowych wGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągiaglomeracyjne Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Góri Lublińca.
Odcinek ten ujęto jako LOT A w zestawie przetargówzmierzających do realizacji unijnego projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz –Maksymilianowo”, który przygotowano pod kątem dofinansowania środkami ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
W poprzednich latach na poszczególnych odcinkach magistraliwęglowej, m.in. w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadzono już remonty- np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i NakłemŚląskim.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z dokumentacji dotyczącej przetargu fragmentu trasy ChorzówBatory – Nakło Śląskie wynika, że na nieodnawianych tam w poprzednich latachodcinkach wymieniona ma zostać nawierzchnia torów i sieć trakcyjna, poprawianama być też geometria linii. Zaplanowano przebudowę rozjazdów, remont lubzbudowanie na nowo wiaduktów, ścian oporowych, a także nowe urządzeniasterowania ruchem. Nie przewidziano budowy nowych torów dla ruchuaglomeracyjnego.
Perony mają zyskać m.in. nową nawierzchnię. W centrumChorzowa ma powstać nowy peron przystanku Chorzów Uniwersytet w rejonie ul.Strzelców Bytomskich. Zaplanowano zmianę układu torowego stacji Bytom, a nagłównym dworcu w tym mieście – oczyszczenie i zabezpieczenie konstrukcji halidworcowej – wraz z wymianą poszycia jej dachu. Na przystanku Bytom Północnyperony mają być przesunięte w stronę ul. Strzelców Bytomskich.
Wyłoniony w przetargu wykonawca ma m.in. opracowaćdokumentację, uzyskać pozwolenia i wykonać roboty. Inwestycja w formule”projektuj i buduj” ma potrwać do 41 miesięcy od daty rozpoczęcia; w poprzednimprzetargu zapisano 52 miesiące.
Firma PORR prowadziła już i prowadzi prace na innychodcinkach linii 131. We wrześniu ub. roku podpisała warty 1,24 mld zł nettokontrakt na rozłożone do 2023 r. prace na liczącym prawie 71 km odcinku linii,biegnącym od Kaliny do Ruśca Łódzkiego (tzw. LOT C, w konsorcjum z TrakcjąSystem).(PAP)
„