PKP PLK podpisują umowy za 1,4 mld zł na linię Szczecin – Poznań

inforail
27.01.2020 13:15

Podpisanie czterechumów, trzech na modernizację odcinka Wronki – Słonice oraz umowy na urządzeniai system sterowania oznacza dla podróżnych: wygodne perony, lepszy dostęp do kolei,krótsze i bezpieczniejsze podróże na linii Poznań – Szczecin.

Przebudowa linii E59 Poznań – Szczecin o wartości ok. 4 mldzł jest jednym z największych przedsięwzięć PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.z Krajowego Programu Kolejowego. Projekt współfinansowany z UE instrumentu CEF Łącząc Europę ma znaczenie dlakomunikacji kolejowej Europy, Polski oraz regionów.

Projekt modernizacjilinii kolejowej do Warszawy jest realizowany. Dzięki temu czas podróży ze Szczecina do stolicy zostanie istotnieskrócony – podkreśla wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc.

Prace na odcinku Słonice – Wronki to kolejny etapmodernizacji ważnej trasy z Pomorza Zachodniego do Wielkopolski. PKP PolskieLinie Kolejowe S.A. dziś podpisują umowy na odcinki: Dobiegniew – Słonice;Krzyż – Dobiegniew; Wronki – Krzyż oraz na instalację urządzeń sterowaniaruchem kolejowym i sygnalizacji oraz urządzeń kolejowej siecitelekomunikacyjnej na odcinku Wronki – Słonice. Zakończenie inwestycjiplanowane jest w 2022 r.

Modernizacja na trasiePoznań – Szczecin, to wielkie przedsięwzięcie infrastrukturalne, ale jeszczewiększa zmiana dla podróżujących. Komfort, bezpieczeństwo i krótszy czasprzejazdu między stolicami województw to dobre informacje dla wszystkich.Liczę, że odcinek między Wronkami a Słonicami zostanie przebudowany sprawnie iw 2023 r., jako jeden z pierwszych pasażerów sprawdzę czas i komfort podróży– powiedział Łukasz Mikołajczyk, wojewoda wielkopolski.

Inwestycje z KrajowegoProgramu Kolejowego na magistrali E59 Szczecin – Poznań są ważne w skalimiędzynarodowej, krajowej oraz regionalnej. W efekcie prac, codzienne podróżekoleją staną się jeszcze bardziej atrakcyjne. Istotnie poprawią się takżewarunki przewozu ładunków, co ma szczególne znaczenie w kontekście rozwojuzachodniopomorskich portów ‒ powiedział Arnold Bresch. członek Zarządu PKPPolskich Linii Kolejowych S.A.

W ramach prac na odcinku Wronki – Słonice PLK zmodernizują10 stacji i przystanków. Każda z nich będzie w pełni dostosowana do potrzebosób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na stacji Dobiegniew w ramachbudowy przejścia podziemnego zainstalowane zostaną windy, które ułatwią podróżeosobom o ograniczonej możliwości poruszania. Zmodernizowane perony będąwyposażone w wiaty, ławki i tablice informacyjne oraz pochylnie ułatwiającedostęp do peronów.

Będzie szybciej ibezpieczniej

Na dwutorowej trasie od Wronek do Słonic zarządcainfrastruktury zmodernizuje ponad 150 km torów i sieci trakcyjnej. Naprzebudowywanym odcinku zostanie podniesiony poziom bezpieczeństwa m.in.poprzez montaż dodatkowych zabezpieczeń na przejazdach. W ramach całego odcinkaWronki – Słonice PLK zmodernizują 29 przejazdów kolejowo-drogowych, międzyinnymi w miejscowościach: Drawski Młyn, Podlesiec, Mierzęcin, Dobiegniew,Bierzwnik, Rębusz i Słonice. Przejazdy wyposażone zostaną w nowe rogatki,sygnalizacje świetlną i dźwiękową, a także zamontowane zostaną nowe urządzeniasterowania ruchem kolejowym.

Sprawnie i wygodniekoleją z Poznania do Szczecina

Na linii z Poznania do Szczecina już postępują prace naodcinkach Poznań – Wronki oraz Słonice – Szczecin Dąbie. Pasażerowiesukcesywnie zyskują wyższy komfort podróży na stacjach i przystankach.Nowoczesne perony są już dostępne m.in. w Poznaniu (Wola), Kiekrzu, Pamiątkowiei Baborówku. Zmieniają się przystanki i stacje w Rokietnicy, Szamotułach,Reptowie, Stargardzie oraz Choszcznie.

Kolejne odcinki na trasie z województwa zachodniopomorskiegodo Wielkopolski zyskują  nowe tory siećtrakcyjną. Pociągi jeżdżą już nowym torem na ok. 30 km odcinku z Poznania doKiekrza, Pęckowa do Wronek i z Rokietnicy do Szamotuł. Tory układane są napozostałych szlakach, m.in. między Wronkami a Miałami, Słonicami a Choszcznemoraz Reptowem a Szczecinem Dąbie. Na odcinkach objętych pracami utrzymany jestruch pociągów po jednym torze. Takie rozwiązanie uwzględnione jest już wrozkładzie jazdy.

Kolej łączy regiony

Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnychpozwoleń najszybsze pociągi pojadą z Poznania do Szczecina z prędkością do 160km/h. Skróci to czas przejazdu między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim.Nowoczesny system sterowania ruchem wraz z modernizacją przejazdówkolejowo‒drogowych zwiększy bezpieczeństwo, a nowe Lokalne Centra Sterownia wPoznaniu oraz Stargardzie zapewnią sprawny przejazd pociągów na całej trasie.

PLK realizują projekt „Prace na linii kolejowej E59 naodcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” za ok. 4 mld zł z instrumentu UniiEuropejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Roboty na odcinkach Poznań – Wronki orazSłonice – Szczecin Dąbie planowane są do końca 2020r. Modernizacja międzyWronkami a Słonicami potrwa do końca 2022r.

PLK przeprowadziły już prace wyprzedzające między Słonicamii Szczecinem Dąbie. Prace trwały od czerwca 2017 do maja 2018r. Za 140 mln złwymieniono szyny, podkład i tłuczeń na odcinku blisko 100 km.

Umowy na linię Szczecin – Poznań podpisywane 27 stycznia2020 r.

W Szczecinie:

„Modernizacja systemów torowych wraz z infrastrukturątowarzyszącą na linii kolejowej E 59 na odcinku Dobiegniew – Słonice w ramachprojektu: ” Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wronki – Słonice”, Kwota:429.185.841,00 PLN netto

„Instalacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym isygnalizacji oraz urządzeń kolejowej sieci telekomunikacyjnej na odcinku Wronki– Słonice (Lokalne Centrum Sterowania i Sygnalizacji (LCS) w Poznaniu) oraz(Lokalne Centrum Sterowania i Sygnalizacji (LCS) w Stargardzie” w ramachprojektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wronki – Słonice” Kwota:202.000.000 PLN netto

W Poznaniu :

„Modernizacja systemów torowych wraz z infrastrukturątowarzyszącą na linii kolejowej E59 na odcinku Wronki – Krzyż (bez stacjiKrzyż)w ramach projektu: „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wronki –Słonice” Kwota 398.167.601,07 PLN netto

„Modernizacja systemów torowych wraz z infrastrukturątowarzyszącą na linii kolejowej E 59 na odcinku Krzyż – Dobiegniew w ramachprojektu; „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wronki – Słonice”.Kwota: 374.803.512,39 PLN netto