PKP PLK otwierają rynek
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podjęły decyzje o sposobiekwalifikacji w przetargu na budowę infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R, którazostanie wdrożona na ponad 13 600 km zarządzanych linii. Postawione warunkiuczestnictwa w przetargu pozwolą na składanie ofert nie tylko europejskimdostawcom systemu GSM-R. Taka formuła umożliwi na dużą konkurencje przyjednoczesnej trosce o jakość i bezpieczeństwo. To wszystko, aby pozyskaćtechnologię na światowym poziomie i przeprowadzić cyfrową rewolucję na polskichtorach.
Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają realizację jednego zkluczowych projektów modernizacyjnych na polskiej kolei: budowy infrastrukturysystemu ERTMS/GSM-R na około 13 600 km linii zarządzanych przez PLK. Niebawem wtym celu PLK ogłosi postępowanie przetargowe o kilkumiliardowej wartości.Zapisy w dokumentacji przetargowej, tworzone przez zespół ekspertów PLK,zabezpieczą zarówno interes narodowego zarządcy infrastruktury, pozwolą zadbaćo bezpieczeństwo na poziomie państwa, jak i pozwolą wyłonić dostawcę, którygwarantuje wymagany poziom techniczny dla oferowanego przez siebie rozwiązania.
To co stanowi ważną informację to fakt, że Polskie LinieKolejowe dopuszczą do postępowania wszystkich światowych producentów systemuGSM-R. Tym samym, nie ograniczą możliwości startu w przetargu tylko doproducentów europejskich. Wszystko to w trosce o dobrą rywalizację, którawedług założeń PLK ma pozwolić wybrać najlepszej jakości usługi przyjednoczesnym zdrowym konkurowaniu ceną. Zarządca infrastruktury ocenia, żeobecnie wszyscy światowi producenci systemu GSM-R są w stanie dostarczyć rozwiązaniedobre jakościowo, bezpieczne i spójne z innymi systemami krajowego zarządcyinfrastruktury.
GSM-R, czyli dedykowany dla kolei system bezprzewodowejłączności cyfrowej, jest jednym z dwóch kluczowych elementów EuropejskiegoSystemu Sterowania Ruchem Kolejowym ERTMS. Bazując na standardzie telefoniikomórkowej GSM, został udoskonalony i dostosowany do specyfiki pracy związanejz eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzaniem ruchempociągów, zapewniając wymagany poziom jakości świadczonych serwisów ibezpieczeństwa. System zapewnia m.in. łączność głosową między pracownikamiodpowiadającymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu ? dyżurnymi, dyspozytorami,maszynistami czy obsługą techniczną oraz jest medium transmisyjnym dla systemuETCS ? Europejskiego Systemu Sterowania Jazdą Pociągu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Do końca 2015 roku sieć GSM-R obejmie swoim zasięgiem ponad1500 km sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.system wdrażany jest m.in. na linii kolejowej E 30 na odcinku Bielawa Dolna ?Legnica ? Wrocław ? Opole, E 65 na odcinku Warszawa ? Gdynia, E 20 Kunowice ? Terespol.
„