PKP PLK opóźniają rozbudowę katowickiej kolei aglomeracyjnej

inforail
30.06.2017 08:50

Spółka PKP PolskieLinie Kolejowe z funduszy na lata 2014-2020 zamierza wykonać tylko częśćprzygotowywanych prac dotyczących linii E 65 na terenie woj. śląskiego. Zprojektu o wartości ok. 4 mld zł, obecnie planowane są roboty za 2 mld zł.

Chodzi o wiodącą przez ten region część kolejowegopołączenia Warszawy z granicą państwa w Zebrzydowicach, a także ważne fragmentykluczowych w ruchu regionalnym relacji Gliwice – Katowice – Częstochowa orazBielsko-Biała – Katowice.

Jak poinformował PAP rzecznik spółki PKP Polskie LinieKolejowe Mirosław Siemieniec, z przygotowywanego w ostatnich latach, pierwotnieszacowanego na 4 mld zł projektu, na razie zrealizowane zostaną prace naodcinku Tychy – Zebrzydowice o zakładanej wartości ok. 2 mld zł.

Remont i rozbudowa przecinającego konurbację katowicką,silnie obciążonego m.in. ruchem aglomeracyjnym odcinka Będzin – Katowice -Tychy, zostały odłożone na kolejne lata.

Takie plany zarządcy kolejowej infrastruktury oznaczająm.in. odsunięcie na okres po 2020 r. planowanego na gruncie powstającej w woj.śląskim metropolii zwiększenia tam roli transportu kolejowego. Już terazsamorządowy przewoźnik Koleje Śląskie deklaruje, że w centralnej części regionuwykorzystuje praktycznie całą zapewnianą przez PLK przepustowość linii.

W ramach ogłaszanego wcześniej, wartego blisko 9 mld złplanu inwestycyjnego dla woj. śląskiego, który do 2022 r. miał objąć linie odługości 870 km, PLK zapowiadały m.in. remont i częściową rozbudowę magistraliE 65.

Formalnie cały duży projekt nazwano: „Prace napodstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska”. JegoI etap ma dotyczyć linii E 65 na odcinku Będzin – Katowice – Tychy – CzechowiceDziedzice – Zebrzydowice o łącznej długości ok. 85 km. „To bardzo ważneprzedsięwzięcie +wpisane+ w infrastrukturę aglomeracji” – przypomniałSiemieniec.

W grudniu 2015 r. PLK ogłaszała przetargi na wykonanieprojektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń dla całego zakresu Ietapu. Według rzecznika spółki cała ta dokumentacja obecnie powstaje.

„W obecnej perspektywie planujemy sprawnie wykonać odcinekTychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice o szacowanej wartości 2 mld zł.Zmodernizowana będzie linia, przystanki i stacje, w tym stacjaCzechowice-Dziedzice” – przekazał PAP Siemieniec.

Wyjaśnił, że to na te prace trafi zaakceptowana w środę przezKomisję Europejską dotacja z trzeciego konkursu unijnego instrumentu ConectingEurope Facility (CEF). Zgłoszony tam przez PLK projekt dotyczący tego fragmentulinii E65 ma wartość 111,7 mln euro (przy prawie 95 mln euro dofinansowania zCEF).

„Zarekomendowane obecnie wsparcie Komisji Europejskiejplanujemy uzupełnić środkami z Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko” – zapowiedział rzecznik PLK.

„Pozostały zakres projektu (północny) jest dla PKPPolskich Linii Kolejowych również bardzo ważny. Szykujemy dokumentację i będzie(on – PAP) realizowany w kolejnej perspektywie” – zasygnalizował.

Z ogłoszeń przetargowych dot. przygotowania dokumentacji dla”północnego zakresu projektu” wynikało np., że między Będzinem aKatowicami Szopienicami Płd. zaprojektowana ma zostać m.in. zmiana układudwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny oraz układudwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. – Szopienice Płd. Układpięciotorowy ma wynikać z wydłużenia linii nr 660 z Sosnowca Głównego dowłączenia jej w projektowany układ linii nr 1 w Szopienicach Płd.

Według wcześniejszych informacji PLK, na etapie prackoncepcyjnych poza rozbudową linii rozważano w tym rejonie m.in. budowę nowychperonów pod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a takżebudowę nowego przystanku Katowice Morawa.

Również ogłoszenie przetargowe dla odcinka KatowiceSzopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice przewidywało, że”planowana przebudowa (…) obejmie wszystkie elementy infrastrukturykolejowej, a także zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od KatowicSzopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego”.Obok rozbudowy linii analizy dotyczyły też nowego przystanku Katowice Damrota.

W kontekście zapowiedzi PLK związanych z rozbudową liniiprzecinającej część konurbacji katowickiej, a także przebudową wiaduktówkolejowych w samych Katowicach, władze tego miasta rozpoczęły m.in. planowaniecentrum przesiadkowego autobusowo-tramwajowego pod jednym z takich obiektów – wścisłym centrum miasta, na ul. św. Jana.