PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę odcinka Rail Baltica Czyżew-Białystok

inforail
02.08.2018 13:25

PKP PLK ogłosiłyprzetarg, w którym chcą wyłonić wykonawcę robót budowlanych na 70-km odcinkuCzyżew-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Zainteresowanefirmy mogą się zgłaszać do 11 września – podały w czwartek PKP PLK.

„To ostatni – trzeci etap prac na linii z Mazowsza naPodlasie. Po zakończeniu prac, podróż z Warszawy do Białegostoku skróci sięponiżej dwóch godzin” – poinformował w czwartek PAP Karol Jakubowski zbiura prasowego PKP PLK.

Rail Baltica to kluczowa inwestycja kolejowa w Podlaskiem.Trasa jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego. Prowadzi zBerlina, przez Warszawę, do Helsinek. W Polsce ma być zmodernizowanych 341 kmtej trasy: Warszawa-Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.

Pierwszy etap prac na Rail Baltica, czyli przebudowa odcinkaRembertów – Tłuszcz (Sadowne) dobiega końca, trwają także prace na odcinkuSadowne-Czyżew – przypomniał Jakubowski.

PKP PLK podkreślają, że efektem prowadzonych inwestycji mabyć szybsza i bardziej bezpieczna podróż koleją. Na 70-km odcinku Rail BalticaCzyżew- Białystok będą przebudowane tory, sieć trakcyjna, osiem mostów, w tymnajwiększy na rzece Narew, 22 przejazdy kolejowo-drogowe, urządzenia sterowaniaruchem, pięć nowych wiaduktów. „W Szepietowie zaplanowano wiadukt kolejowyi drogowy, w Uhowie i na drodze gminnej łączącej Baciuty z Barszczówką wiaduktdrogowy, a w Łapach wiadukt kolejowy. Inwestycja obejmuje także układ drogowy wŁapach” – poinformował Jakubowski. W Białymstoku powstanie nowe centrumsterowania ruchem.

Przebudowanych będzie także 13 przystanków, gdzie powstanąnowe wiaty, ławki, nagłośnienie, tablice informacyjne, oświetlenie.”Wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonejmożliwości poruszania się” – poinformował Jakubowski. Dodał, że nastacjach będą zmodernizowane perony, które będą wyższe i szersze oraz dobrzeoznakowane, powstaną podziemne przejścia z pochylniami.

Po zakończeniu prac, pociągi pasażerskie będą mogły jeździćz prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.

Inwestycja jest dofinansowana z UE z programu CEF -Connecting Europe Facility – Łącząc Europę. Roboty na odcinku Czyżew-Białystokmają być zrealizowane do końca 2020 r.