PKP PLK kontynuują prace na trasie Kraków – Katowice

inforail
26.03.2018 11:00

Budowa wiaduktówm.in. w Krzeszowicach i przejść pod torami, to niektóre z prac namodernizowanej linii Kraków – Katowice.

PKP Polskie Linie Kolejowe kontynuują inwestycje na odcinkuod Jaworzna Szczakowej do Krakowa. Efektem inwestycji będą m.in. krótszepodróże, wygodniejsza obsługa na stacjach i przystankach oraz wzrost poziomubezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.

Na modernizowanej trasie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.zwiększą prędkość pociągów do 160 km/h.

– Prace na linii kolejowej między stolicami województwamałopolskiego i śląskiego to jedna z oczekiwanych inwestycji, które stwarzająnowe, lepsze możliwości podróży w aglomeracjach oraz między regionami imiastami. Dzięki realizacji projektów z Krajowego Programu Kolejowego tworzymyspójną sieć kolejową, czyli zyskują pasażerowie oraz zapewnione są coraz lepszewarunki przewozu towarów – powiedział Andrzej Adamczyk, ministerinfrastruktury.

PKP Polskie Linie Kolejowe poza skracaniem podróży i poprawąkomfortu obsługi podróżnych zapewniają także wzrost poziomu bezpieczeństwa.

– Prace na odcinku od Jaworzna Szczakowej do Krakowaobejmują tory, perony, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sieć trakcyjną,a także wiadukty oraz przejścia i przejazdy kolejowo-drogowe. Tylko międzyTrzebinią a Krzeszowicami będą trzy wiadukty drogowe, które poza zwiększeniempoziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, istotnie usprawnią system komunikacjiw Trzebini, Woli Filipowskiej, Krzeszowicach – mówi Arnold Bresch z Zarządu PKPPolskich Linii Kolejowych S.A.

Szybko nad toramidwustumetrowym wiaduktem w Krzeszowicach

W Krzeszowicach wiadukt na ul. Daszyńskiego zastąpi przejazdkolejowo-drogowy. Kierowcy oraz piesi unikną oczekiwania na otwarcie rogatek.Sprawne prace przy przybudowie wiaduktu zapewnia specjalna maszyna – palownica.Wykonanych będzie 110 pali żelbetowych o średnicy 80 cm i długości 10 m i 11 m.Stworzą podstawę fundamentów 11 podpór wiaduktu. Później, dziesięcioprzęsłowa,213 m przeprawa nad torami zapewni bezkolizyjny przejazd pociągów i samochodów.Na wiadukcie będą dwa 3,5 m pasy ruchu dla samochodów. Piesi skorzystają zbezpiecznych 1,5 m chodników.

Ulica Daszyńskiego ma już zerwaną nawierzchnię (zostałasfrezowana). Przebudowywane są instalacje wodne, gazowe i teletechniczne.Szeroki zakres prac przy wiadukcie wymagał zmiany organizacji ruchu drogowego.Zapewniono bezpieczne przejście dla pieszych. Dla kierowców wyznaczono objazdy.

Stacja Krzeszowice z windami

Dzięki inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego mieszkańcyKrzeszowic zyskają wygodniejszą stację. Będą nowe wiaty, ławki, oznakowanie isystem informacji pasażerskiej. Dotychczasową kładkę nad torami zastąpiprzejście podziemne. Zamontowane windy zapewniąobsługę osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Nowa kładka zwindami wybudowana zostanie także w odległości 1 km od stacji. Umożliwibezkolizyjne przejście nad torami pomiędzy południową a północną stronąKrzeszowic. Obiekt nie tylko ułatwi komunikację, ale zwiększy poziombezpieczeństwa w rejonie torów.

Z lepszych możliwości obsługi, w podobnym standardzie jak wKrzeszowicach, skorzystają także podróżni stacji w Trzebini, Dulowej, Woli Filipowskiej.Przebudowane perony będą wyższe, dobrze oświetlone i wyposażone w czytelneoznakowanie oraz wiaty. Dostęp do pociągów umożliwią bezkolizyjne przejścia podtorami wyposażone w windy lub pochylnie. Ponadto na trasie między Trzebinią aKrzeszowicami bezpieczne przejścia przez linię kolejową zapewni budowa 8dodatkowych przejść pod torami.

W ramach inwestycji na odcinku Trzebinia – Krzeszowice, pozawiaduktem w Krzeszowicach, będą podobne obiekty: w Trzebini (ul. Słowackiego),Woli Filipowskiej (ul. Białki). Lepszą komunikację zapewni także modernizacja46 wiaduktów, mostów, przepustów. Zakończenie modernizacji na odcinku Trzebinia– Krzeszowice planowane jest w 2020 r. Wartość prac to ok. 600 mln zł.Zakończenie modernizacji całej trasy E30 Katowice – Kraków, planowane jest wdrugiej poł. 2020 r. Szacowana wartość projektu wynosi ponad 2 mld zł.