Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK kontynuują modernizację linii E30

inforail
08.03.2016 11:31

Skrócenie czasuprzejazdu, wyższy komfort obsługi na stacjach, nowoczesne mosty ? a wszystko zdbałością o środowisko. Tak w skrócie PKP PLK opisują modernizację liniikolejowej E30, łączącej Kraków z Rzeszowem przez Bochnię, Tarnów i Dębicę.

Zarządca infrastruktury przypomina, że na trasie kursują jużpociągi Pendolino, a pasażerowie mogą korzystać z nowych peronów z wiatami isystemem informacji pasażerskiej. To jedna z największych inwestycjirealizowanych obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Obejmujemodernizację blisko 140 km torów. Po zakończeniu prac, czas przejazdunajszybszym pociągiem między Krakowem a Rzeszowem wyniesie około 90 minut.Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Wramach prowadzonych robót, przebudowanych i wybudowanych zostanie łącznie 139wiaduktów, mostów i estakad.

Nowe oblicze stacjiBochnia

Szybsza podróż pomiędzy stolicami Małopolski i Podkarpacia,to nie jedyne korzyści z kolejowej inwestycji. PLK informują, że zadbałyrównież o komfort podróżnych. Duży zakres zmian widać na stacji Bochnia, gdziewybudowane zostało przejście podziemne, łączące dwie części miasta podzielonelinią kolejową. Nowe oblicze zyskały również perony, wyposażone w wiaty, ławki,system nagłośnienia i informacji pasażerskiej. Stacja została w pełnidostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zamontowano m.in. windy,a także podwyższono perony, dzięki czemu łatwiej jest wsiadać i wysiadać zpociągu.

Prace modernizacyjne w Bochni wpłynęły znacząco nafunkcjonalność układu komunikacyjnego miasta. W ciągu ulicy Krzeczowskiejpowstał wiadukt kolejowy, który zastąpił dotychczasowy przejazd, co pozytywniewpływa na poprawę bezpieczeństwa i płynność ruchu samochodowego w rejoniemiasta. Diametralna poprawa nastąpiła również po przebudowaniu obiektu w ciąguul. Wygoda, gdzie pierwotnie odbywał się ruch wahadłowy. Obecnie istniejemożliwość jednoczesnego przejazdu samochodów w obu kierunkach. Równieżzmodernizowane obiekty inżynieryjne, w ciągu ul. Wodociągowej i ul. MajoraBacy, stały się wygodniejsze dla użytkowników.

Zmodernizowany przez PKP S.A. dworzec kolejowy w Bochnizostał oddany do użytku w kwietniu 2012 r. Prace remontowe objęły m. in.odnowienie elewacji, wymianę dachu, drzwi i okien oraz wszystkich instalacjisanitarnych i elektrycznych. Budynek zyskał nowoczesną i bardziej przyjaznąprzestrzeń pasażerską, dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych.Przygotowano także pomieszczenie dla matki z dzieckiem. Z myślą obezpieczeństwie podróżnych, w obiekcie został zainstalowany nowoczesnymonitoring.

Prace na kolejnych stacjach

PKP PLK informują, że obecnie prowadzone są też intensywneprace na czterech stacjach: Tarnów Mościce, Tarnów, Ropczyce i SędziszówMałopolski. Już na początku kwietnia rozpocznie się wzmacnianie podłoża naszlaku Ropczyce ? Sędziszów Małopolski. Na pozostałych odcinkach trwają robotyzwiązane z przebudową dróg oraz prace okołotorowe. Wybudowane zostaną także 4nowe wiadukty drogowe (m.in. w Woli Rzędzińskiej, w ciągu drogi powiatowej WolaRzędzińska ? Ładna ? Skrzyszów).

Wśród ważniejszych obiektów na obszarze modernizowanej liniizaplanowano także przebudowę wiaduktów kolejowych w Tarnowie w ciągu Al.Tarnowskich i ul. Gumniskiej. W miejscu przewidzianych do likwidacji 2przejazdów kolejowych kat. A w miejscowości Czarna i Grabiny (w ciągu drógpowiatowych) wybudowane zostały wiadukty kolejowe. W ramach projektumodernizowany jest system i urządzenia odpowiedzialne za bezpieczny i sprawnyprzejazd pociągów. Powstaną również dwa Lokalne Centra Sterowania RuchemKolejowym (LCS), które pozwalają przygotować i obsługiwać kursowanie pociągówna dłuższych odcinkach linii.

Ekologia

PKP PLK zapewniają, że przebudowa linii to równieżzmniejszenie emisji hałasu oraz drgań akustycznych do środowiska dziękizastosowaniu m.in. szyn bezstykowych. Dodatkowo hałas ograniczają ekranyakustyczne, ustawione w miejscach wyznaczonych na podstawie badań. Aby liniakolejowa nie była barierą dla zwierząt, przepusty pod torami zostały dla nichtak dostosowane, że pełnią role przejść.