PKP PLK jednak zamkną tory w centrum Krakowa
PKP PLK wprowadzą od11 marca do 9 czerwca br. ograniczenia w ruchu pociągów na remontowanym odcinkulinii kolejowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice.
Jak poinformowała w środę Dorota Szalacha z biura prasowegoPKP PLK, codzienna przerwa w kursowaniu składów od 9.30 do 14.30 wynikać będziez zaplanowanej w tym czasie przez wykonawcę intensyfikacji prac budowlanych. Pierwotnieplanowano, że remont uda się wykonać bez wstrzymywania ruchu.
„Po rozmowach z przewoźnikami wybraliśmy najbardziejoptymalne rozwiązanie. Dzięki temu uda się uniknąć tych poważnych zmian wgodzinach szczytu komunikacyjnego” – zaznaczyli przedstawiciele PKP PLK.
Pierwotnie zakładano, że w ramach modernizacji liniikolejowej na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice ruch kolejowy będzieutrzymany przynajmniej po jednym torze. Jednak zapisy m.in. decyzjiśrodowiskowej wymagają, aby prace budowlane były wykonywane wyłącznie w porze dziennej.
Według PKP PLK zmiana organizacji ruchu pociągów wprowadzonajest poza godzinami, w których natężenie ruchu pasażerskiego jest największe.Dla zapewnienia ruchu pasażerskiego zarządca torów przygotował przejazdpociągów przez Nową Hutę, po linii 95 Kraków Mydlniki – Podłęże.
PLK zapewniają, że zmiana dotyczy tylko siedmiu pociągówdalekobieżnych, kursujących między godz. 9.30 a 14.30. Składy jadące z KrakowaGłównego w stronę Katowic i Warszawy będą mogły jechać bez zmian. Pociągi zKrakowa Płaszowa pojadą w stronę Katowic i Warszawy z ominięciem stacji KrakówGłówny. Rozważana jest budowa tymczasowego przystanku Kraków Olsza.
Pociągi kursujące na trasie Rzeszów – Wrocław pojadą polinii Kraków Mydlniki – Podłęże (nr 95) bez zatrzymywania. Jednym z wariantówjest uwzględnienie zatrzymania w Zastowie dla zapewnienia przesiadek nakomunikację miejską. W ruchu aglomeracyjnym i regionalnym wprowadzona będziem.in. komunikacja zastępcza.
„Zmiany organizacji ruchu będą szczegółowo przekazywaneprzez zarządcę infrastruktury oraz przewoźników. Infrastruktura obsługipodróżnych oraz trasy przejazdu pociągów będą przygotowane zgodnie zobowiązującymi przepisami” – zaznaczyła Szalacha.
Modernizacja linii kolejowej Kraków Główny Towarowy -Rudzice, biegnąca przez centrum miasta, to obecnie najważniejsza inwestycja naterenie krakowskiego węzła kolejowego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rozpoczęte w lipcu tego roku prace modernizacyjne liniiKraków Główny Towarowy – Rudzice zakładają zastąpienie nową, 850-metrowąestakadą nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa i dobudowanie na nimdwóch par torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych.Inwestycja o wartości 240,8 mln euro, z czego unijne dofinansowanie wynosi194,9 mln euro, powinna się zakończyć w 2020 r.
Kontrakt obejmuje modernizację blisko 20-km odcinkatorowiska. Prace wykonywane są na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymienionazostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dlausprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządcainfrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrummiasta – od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a takżejedną parę na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.
Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków GłównyTowarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstanątakże dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej KoleiMiejskiej – Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą m.in. wsystem informacji pasażerskiej; dostosowane będą też dla osóbniepełnosprawnych.
Prace obejmą 55 obiektów inżynieryjnych: mosty, wiadukty,przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych. Zarządcainfrastruktury wybuduje 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwanowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstanąnowe.
Dzięki inwestycji przez Kraków będzie jeździć więcej pociągów,skróci się też czas ich przejazdów. Zmodernizowane stacje i nowe przystankizapewnią wygodę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych,szczególnie na linii E 30, biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla, łączącejwschodnie i zachodnie regiony kraju.
„