PKP PLK inwestują na Dolnym Śląsku. Jak zmieniają się stacje?
Na stacjach DolnegoŚląska inwestycje za kilkaset milionów zwiększą komfort obsługi pasażerów.Prace i projektowanie już trwają.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. m.in. przebudują perony,odnowią wiaty, zamontują windy na stacjach Kłodzko, Wałbrzych Szczawienko,Świebodzice, Lubin, Legnica, Jaworzyna Śląska. Zmodernizowane stacje iprzystanki zapewnią lepszą informacje i dogodniejszy dostęp do pociągów osobomo ograniczonych możliwościach poruszania.
Na przebudowywanych stacjach i przystankach zapewniona jestbezpieczna obsługa pasażerów. Są odpowiednie oznakowania. Kursowanie pociągów,obok prac na torach i budowy peronów, odbywa się zgodnie z ustalonym rozkłademjazdy.
Na stacji w Świebodzicach dwa nowe 300 metrowe perony będąusytuowane w miejscu dogodniejszym do obsługi pasażerów m.in. pociągówdalekobieżnych. Wiata peronowa zachowa dotychczasowy wygląd lecz będzieodnowiona, co podkreśli historyczny charakter stacji.
Już nie ma śladu po starych torach. Widać jak pracownicy zwykorzystaniem ciężkiego sprzętu układają żelbetowe ścianki nowego wyższegoperonu, który znacznie ułatwi podróżnym dostęp do pociągów. Będą też lepszedojścia, dostosowane dla osób o ograniczonej mobilności. Układane są nowe tory,metalowe konstrukcje dla sieci trakcyjnej. Również wymiana urządzeń sterowaniaruchem zwiększy poziom bezpieczeństwa i przepustowość stacji i trasy Wrocław –Wałbrzych – Jelenia Góra. Zakończenie prac zaplanowano pod koniec roku
Na stacji Wałbrzych Szczawienko widać układane nowe tory,przystosowane do przejazdu pociągów z prędkością do 100 km/ h. Dołączą do nichurządzenia sterowania ruchem. Budowany jest też peron. Lepszą obsługępodróżnych zapewni pełniejsze wyposażenie w nowe ławki, wiaty, tabliceinformacyjne. Peron będzie dobrze oświetlony i dostosowany do obsługi osób oograniczonej mobilności, a specjalne ścieżki naprowadzające ułatwią poruszaniesię osobom niedowidzącym.
Na stacji Kłodzko Główne podróżni już korzystają z jednejkrawędzi przebudowanego peronu. Prace obejmą łącznie dwa obiekty. Będąwyposażone w nowe ławki, wiaty, lepiej oznakowane.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wymieniony zostanie system nagłośnienia Pomiędzy peronami nr1 i 3 będzie wybudowane bezpieczne, monitorowane przejście dla pieszych orazodnowiona kładka. Obecnie skuwana jest betonowa płyta od strony dworca. Trwająprace przy przebudowie układu torowego. Prowadzona jest zabudowa nowychrozjazdów oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. To bardzo ważneprzedsięwzięcie, które istotnie zwiększy możliwości obsługi pociągów na stacjii zapewni przejazd ciężkich składów towarowych, o nacisku na oś 221 kN – cojest szczególnie ważne dla wywozu kruszywa z pobliskich kopalń.
Stacja w Legnicy jest na etapie projektowania przebudowy. Do2020 r. będzie w pełni dostępna dla osób o ograniczonej możliwości poruszaniasię m.in. dzięki montażowi czterech wind.Ponadto na Dolnym Śląsku na linii Legnica – Rudna Gwizdanów do 2020 r.zostanie przebudowanych 10 stacji i przystanków. Przewidziano także budowęnowego przystanku Lubin Stadion.
W ramach projektów RPO woj. dolnośląskiego do 2020 r.zostaną odnowione lub przebudowane stacje i przystanki na liniach: z Wrocławiaprzez Sobótkę i Świdnicę do Jedliny Zdr. oraz na trasie z Wrocławia Sołtysowicdo Jelcza Miłoszyc. We wrocławskiej aglomeracji zostaną wybudowane noweprzystanki: Mokronos Góry i Iwiny. Przebudowany zostanie wrocławski przystanekna Muchoborze. Do końca 2019 r. przewidywana jest budowa nowego przystankuWrocław Szczepin, położonego pomiędzy stacją Wrocław Nadodrze i przystankiemWrocław Mikołajów.
W Jeleniej Górze do końca 2020 r. przewidziano wybudowaniedwóch nowych przystanków (w rejonie Al. Jana Pawła II i ul. Spółdzielczej) orazprzebudowę przystanku Jelenia Góra Cieplice i stacji Jelenia Góra Sobieszów.Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. to kontynuacja poprawy komfortuna stacjach i przystankach. Przykładem nowoczesnej, dostępnej stacji jest zmodernizowana Jelenia Góra.
„