PKP PLK eliminują górki inwestycyjne. 50% projektów z KPK w realizacji

inforail
27.06.2018 20:09

PKP Polskie LinieKolejowe realizują już projekty o wartości ponad 30 mld zł, czyli prawie połowyz zaplanowanych w Krajowym Programie Kolejowym – poinformowała spółka wśrodowym komunikacie.

„W realizacji są już projekty Krajowego ProgramuKolejowego o wartości ponad 30 mld zł. To prawie 50 procent KPK. W tym roku PKPPLK planują inwestycje za 10 mld zł, a zrealizowały już roboty za 2 mld zł. To100 proc. więcej wykonanego zakresu niż przed rokiem. Wówczas, w analogicznymokresie, było to ok. 0,8 mld zł” – powiedział, cytowany w komunikacie,Arnold Bresch członek zarządu PKP PLK.

„Nie mamy zagrożonych projektów, a obecnie prowadzimyich ponad 100. Współpracujemy z wykonawcami tam, gdzie są problemy. One mogąwpływać na wydłużenie poszczególnych faz, ale projekty powinny zakończyć się wterminie” – dodał.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują Krajowy ProgramKolejowy o wartości ponad 66 mld zł. To największy program w historii kolei.Zmodernizowanych będzie 9 tys. km torów, a na 8,5 tys. zwiększy się prędkość.

Spółka tłumaczy, że wprowadzone w ubiegłym rokuwyprzedzające zakupy materiałów – tłucznia, podkładów i rozjazdów, powodują, żeobecnie mogą być sprawniej realizowane kolejowe inwestycje. Materiałów niezabraknie, a kolejny rok powinien być pod tym względem łatwiejszy. PLKsprawdziła także możliwości wywozu tłucznia z kopalni, a na sieci kolejowej sąjeszcze możliwości na prowadzenie większej liczby pociągów.

PLK uważa, że przyczyny problemów w realizacji niektórychinwestycji są różne. Na linii Warszawa – Grodzisk to m.in. koniecznośćprzełożenia nieoznaczonego na mapach kabla energetycznego, na co potrzebne byłydodatkowe uzgodnienia i decyzje. Również potrzeba zachowania historycznych wiatw Pruszkowie wymaga dodatkowych rozwiązań i projektów. Inwestor szuka takichrozwiązań, by pociągi mogły pojechać tam we wrześniu.

Polskie Linie Kolejowe wskazują również na problemy zwykonawcą linii Warszawa – Lublin. Zakres wykonywanych prac jest zdaniemzarządcy kolejowej infrastruktury niesatysfakcjonujący. Wymieniono międzyinnymi słabe zaangażowanie sprzętowe.

„Są sytuacje, gdy trafiają się błędy w projektach.Wówczas inwestor i wykonawca potrzebują więcej czasu na wprowadzeniezmian” – informują PKP PLK.

Spółka zapewnia, że koniec 2017 r. charakteryzował sięnajwiększym nasileniem wprowadzonych do rozkładu zamknięć, ale teraz ich liczbabędzie malała. PLK kończy między innymi całkowite – dwutorowe zamknięcia liniina trasie Poznań – Warszawa i Lublin – Warszawa.

PLK informuje, że choć w 2017 roku niektóre oferty miałyceny poniżej kosztorysów, to obecnie w przetargach pojawiają się kwotyprzekraczające kosztorysy.

„Sprawdzamy bardzo dokładnie składane oferty. Widzimy,że poziom cen wkracza w granice poprzedniej perspektywy. Zdarzają się takżebłędy w kosztorysowaniu. W zależności od sytuacji będziemy podejmować decyzje,które pozwolą na realizację projektów. Krajowy Program Kolejowy na pewno będziezrealizowany” – wskazał Bresch.

PLK przygotowuje już projekty na nową perspektywę, by niepowtórzyła się sytuacja z początku obecnej perspektywy. Dzięki temuwyeliminowane będą „górki” inwestycyjne. Takie rozwiązanie ma ułatwićfunkcjonowanie rynku.